لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

ورود نمایندگان شرکت‌های نفتی شل و توتال به ایران


خبرگزاری مهر از ورود نمایندگان‌های شرکت‌های نفتی «شل» و «توتال» به تهران با هدف مذاکره با مسئولان نفتی ایران خبر داده‌است.

این خبرگزاری روز شنبه ۲۶ دی‌ماه گزارش کرده این نمایندگان قرار است روز یکشنبه ۲۷ دی در حاشیه کنفرانسی با مسئولان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران گفت‌وگو کنند.

هدف از این گفت‌وگوها «توسعه همکاری‌های دوجانبه» اعلام شده‌است.

«اجاره نفتکش‌های ایرانی»، «تامین پوشش‌های بیمه‌ای»، «خدمات حمل و نقل دریایی»، «تعمیرات» و «تامین قطعات یدکی» از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگوهاست.

نمایندگان شرکت‌های «شل» و «توتال» از جمله شرکت کنندگان در شصتمین سالگرد تاسیس شرکت ملی نفتکش ایران هستند که قرار است با حضور ۶۰۰ مهمان داخلی و خارجی برگزار شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی امیدوارند با اعلام رسمی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران٬ بتوانند دور جدید همکاری‌ها با شرکت‌های بزرگ نفتی در جهان را آغاز کنند.

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، هفته گذشته اعلام کرده بود «مذاکرات با تمامی شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و به ویژه اروپایی‌ها آغاز شده‌است.»

پس از توافق جامع هسته‌ای در تیرماه سال جاری، ایران با هر دو شرکت شل و توتال مذاکراتی آغاز کرده و تلاش می‌کند فعالیت این دو شرکت در ایران از سر گرفته شود.

۱۰ مهر ماه سال جاری نیز بیژن حاج محمدرضا٬ رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت، از صدور مجوز ۱۰۰ جایگاه جدید سوخت برای هر یک از شرکت‌های توتال فرانسه و شل در ایران خبر داده بود.

۳۰ آبان ماه هم خبرگزاری رویترز گزارش داد شرکت‌های بزرگ نفتی برای بازگشت به ایران پس از رفع تحریم‌ها، خواهان بهای بهتر و شرایط مناسب‌تر در قراردادهای جدید هستند.

دولت ایران در شهریور ماه گذشته اعلام کرده پیش‌نویس قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز را با هدف جلب سرمایه‌گذاران خارجی و جذب خریداران نفت آماده کرده‌است.

پیشتر نشریه فایننشال تایمز از دیدار مسئولاان اجرایی «رویال داچ شل» و «انی» با مقام‌های ایرانی در تهران خبر داده بود.

شرکت شل بیش از دو میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران بدهکار است٬ اما به دلیل تحریم‌های بانکی قادر به بازپرداخت آن نیست.

XS
SM
MD
LG