لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

افزایش چهار برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران


واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئیه امسال نسبت به سال گذشته چهار برابر شد.

به گزارش رویترز به نقل از آمار گمرک، کره ۱٫۱ میلیون تن، معادل ۲۶۰ هزار و ۹۱۰ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که نسبت به واردات در ژوئیه سال گذشته ۲۸۵ درصد و نسبت به ماه گذشته ۵٫۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ژوئیه سال گذشته که تحریم‌ها علیه ایران هنوز لغو نشده بود، کره جنوبی ۲۸۶ هزار و ۳۷۴ تن نفت از ایران وارد کرد.

کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام دنیاست در ژانویه تا ژوئیه امسال ۷ میلیون و ۲۲۰ هزار تن، معادل ۲۴۸ هزار و ۶۱۶ بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرد که بیش از دو برابر ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تن واردات در مدت مشابه سال گذشته بود.

از آنجایی که ایران در پی احیاء سهم خود از بازار پس از رفع تحریم‌هاست و قیمت فروش نفت در ماه اوت به آسیا، مدیترانه، و از بندر سیدی کریر در مصر، کاهش یافته است، احتمال می‌رود حجم فروش نفت این کشور عضو اوپک بالا باقی بماند.

هیوندای اویل بانک، کوچک‌ترین پالایشگر کره از نظر ظرفیت، نخستین محموله میعانات گازی از ایران را به میزان ۱٫۱ میلیون بشکه در ماه‌های ژوئن و اوت و پیش از راه‌اندازی واحد جدید پالایشی ۱۳۰ هزار بشکه‌ای خود خرید.

آمار واردات نفت خام کره جنوبی معمولاً شامل میعانات گازی می‌شود. به طور کلی، کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیاست، ماه گذشته ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تن نفت خام، معادل ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز، وارد کرد. این مقدار ۳٫۹ درصد کمتر از ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن وارد شده در ژوئیه سال گذشته بود.

در هفت ماه نخست امسال، کره جنوبی ۸۳ میلیون و ۴۰ هزار تن، معادل ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز، نفت خام وارد کرد که نسبت به ۸۰ میلیون و ۱۰ هزار تن، معادل ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز، در مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

خبرگزاری فارس روز ۱۹ مرداد به نقل از ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت بعد از عملیاتی شدن برجام جهت‌گیری بازارهای صادراتی کشور تغییر کرده، به‌طوری که در آمار تجاری ۴ ماهه، کره جنوبی با بیش از ۲۴۰۰ درصد افزایش واردات از ایران، به جمع ۵ کشور اول خریدار کالا از ایران پیوسته‌است.

گزارش گمرک ایران مربوط به چهار ماه نخست سال جاری حاکی است کره جنوبی ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار از ایران وارد کرد که افزایش چشمگیر ۴۰۵۱ درصدی وزنی و ۲۴۳۹ درصدی ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG