لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

فازهای ۱۵ و ۱۶ تأسیسات پارس جنوبی افتتاح شد


چشم‌اندازی از تأسیسات پارس جنوبی در عسلویه
چشم‌اندازی از تأسیسات پارس جنوبی در عسلویه

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه ۲۱ دی ماه با حضور در عسلویه، فازهای ۱۵ و ۱۶ تاسیسات پارس جنوبی را افتتاح کرد.

دو سال قبل همین فازها به صورت زودهنگام افتتاح شدند و بنا به گفته عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران که مسئولیت توسعه این پروژه را دارد، تاکنون نزدیک به ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز به همراه ۱۵ میلیارد بشکه میعانات گازی از این دو فاز پارس جنوبی برداشت شده‌ است.

با افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، تولید گاز از این دو میدان روزانه به ۵۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز از این دو فاز تولید خواهد شد.

هزینه راه‌اندازی این دو فاز، شش میلیارد دلار عنوان شده‌ است.

در این میان، بنا به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیژن زنگنه وزیر نفت کشور در آیین گشایش رسمی بهره‌برداری از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، با اشاره به اینکه «فاصله زیادی با لغو تحریم‌ها نداریم و به زودی شاهد این دستاورد بزرگ ملی خواهیم بود»، افزود: «امیدواریم با رفع تحریم‌ها، دسترسی بهتر به تجهیزات، ایجاد فضای انتقال و ارتقای فناوری و پایین آمدن قیمت طرح‌ها میسر شود».

وی با بیان اینکه «به دلایل شرایط تحریم هزینه اجرای طرح‌ها چند برابر شده‌ است و این هزینه‌ها به کشور تحمیل شد»، یادآور شد: «انجام این طرح با نصف این رقم قابل اجراست».

زنگنه در ادامه گفت ظرف دو سال اخیر ۱۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شده‌ است.

به گفته وی، با بهره‌برداری کامل از طرح‌های پارس جنوبی تولید ایران با قطر برابری خواهد کرد و تا پایان دولت یازدهم تولید گاز از این میدان به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز و میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

رکن‌الدین جوادی، معاون زنگنه، نیز اعلام کرد که تا تابستان ۹۵ ایران شش فاز جدید پارس جنوبی را راه‌اندازی خواهد کرد.

میدان پارس جنوبی با ۳۰ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و هشت درصد از کل ذخایر گازی دنیا را در خود جای داده‌است. بخش ایرانی این میدان به ۲۹ فاز تقسیم شده‌ است.

رییس جمهوری ایران نیز طی سخنرانی در افتتاحیه این دو فاز پارس جنوبی گفت که «در سال ۹۶ همه فازهای پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید».

وی با اشاره به این‌که «برخی از رکود صحبت نکنند»، گفت:«دولت به جای نفت ۱۴۷ دلاری کشور را با نفت ۳۰ دلاری اداره می‌کند و کشور به جای شرایط عادی در شرایط تحریم اداره می‌شود».

حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که «تا چند روز دیگر» بتواند خبر پایان تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG