لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

اشتاینیتز: اسرائیل تا حد معینی بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران نفوذ دارد


یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل، می‌گوید که دولت این کشور، بر آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی «اِشراف» دارد و این گفت‌وگوها را همچنان «از نزدیک دنبال می‌کند».

به گزارش رادیو اسرائیل و خبرگزاری فرانسه، آقای اشتاینیتز روز شنبه دهم خرداد گفت که کشورش در روند مذاکرات ایران و ۱+۵ «تا حد معینی» نفوذ دارد.

یووال اشتاینیتز در این روز در سخنانی در شهر بئرشبع در جنوب اسرائیل، گفت هرچند اسرائیل مستقیم در مذاکرات اتمی با ایران مشارکت ندارد، اما در تماس دائم و «روزانه» در این باره با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ است.

او احتمال داده‌است که مذاکرات به بعد از مهلت شش‌ماهه‌ای که برای دستیابی به توافق نهایی قطعی در نظر گرفته شده بود، کشانده شود.

این سخنان وزیر اطلاعات اسرائیل در آستانه دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌ها بیان شده‌است.

قرار است دور پنجم از مذاکرات هسته‌ای، در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به پیمان نهایی اتمی با ایران، در پنج روز بیست و ششم تا سی‌ام خرداد، شانزدهم تا بیستم ژوئن، برگزار شود.

دور چهارم از این مذاکرات، ماه گذشته، به مرحله آغاز نگارش پیش‌نویس توافق نرسید؛ از این‌رو، به گفته ناظران، دور پنجم از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است.

اسرائیل از کشورهای مذاکره‌کننده خواسته‌است پیش از هر چیز، بر کاهش هر چه بیشتر شمار سانتریفیوژهای غنی‌کننده اورانیوم تاکید کنند.

وزیر اطلاعات اسرائیل ماه گذشته گفته بود، شمار سانتریفیوژها بیش از فرجام کوره آب سنگین اراک اهمیت دارد.

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دوم خرداد منتشر شد، تاکید دارد که ایران تعهدات خود را بر اساس توافق موقت هسته‌ای ژنو، اجرا کرده‌است.

این گزارش می‌گوید، ایران هشتاد درصد از اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی خود را اکسیده (رقیق‌سازی) کرده و به شماری از پرسش‌های مهم آژانس در خصوص ابهامات در ماهیت فعالیت‌هایش پاسخ داده‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود، «اشتباه تاریخی» در توافق موقتی هسته‌ای، باید در توافق نهایی «جبران شود».

نگاه محتاطانه دولت‌مردان اسرائیل به آینده مذاکرات اتمی ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در حالی است که فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، که کشورش یکی از شش مذاکره‌کننده است، گفت‌وگوها را «دلگرم‌کننده» نامیده‌است.

آقای اشتاینمایر، شنبه دهم خرداد، در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، در امارات متحده عربی گفت، مذاکرات اتمی «واقعاً رو به جلو است» و بخت رسیدن به توافق نهایی، وجود دارد.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که هرچند نمی‌توان دستیابی به توافق قطعی (تا قبل از پایان مهلت شش‌ماهه) را پیش‌بینی کرد، اما «هیچیک از طرف‌ها، نمی‌خواهند مذاکرات طولانی شود و آنها می‌خواهند به مهلت تعیین‌شده وفادار بمانند».

در حالی که اسرائیل بر جلوگیری از تضعیف سامانه تحریم‌ها علیه ایران تاکید دارد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پنجشنبه هشتم خرداد در مصاحبه با شبکه پی.بی.اس، گفت ایران در نتیجه اثربخشی تحریم جامعه جهانی به پای میز مذاکرات اتمی آمد.

آقای کری در این مصاحبه این را نیز گفت که توافق موقت هسته‌ای با ایران، که بیست و چهارم نوامبر، سوم آذر، به‌دست آمد، «فاصله ایران تا بمب اتمی» را افزایش داده‌است و این امر، «رضایت‌بخش و یک موفقیت است».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در روزهای گذشته تاکید کرد که ایران برای دست‌یابی به پیمان نهایی اتمی «عجله‌ای ندارد» اما «دستیابی به این پیمان در مهلت مقرر، به سود همه طرف‌ها است».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز هفته گذشته در استانبول گفت شش ماه دیگر برای «نتیجه‌گیری» از مذاکرات، در برابر طرف‌ها قرار دارد، هرچند که افزود، هدف، دستیابی به پیمان نهایی تا پیش از پایان مهلت در اواخر تیر است.
XS
SM
MD
LG