لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

وزیر اسرائیلی: بعید است مذاکرات وین در مهلت مقرر به نتیجه برسد


یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل

یکی از وزرای دولت اسرائیل با بیان این‌ که تهران قصد ندارد در گفت‌وگوهای پیش روی وین «انعطاف به خرج دهد» گفت که اسرائیل بعید می‌داند که مذاکرات هسته‌ای وین تا اواخر ژوئیه به توافق نهایی برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل، این مطلب را روز جمعه، سیزدهم تیر، در سومین روز از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ بیان کرد.

مذاکرات موسوم به وين ۶ به منظور دست‌یابی به توافق نهایی هسته‌ای روز چهارشنبه هفته گذشته با ديدار محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، با کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا، آغاز شد.

یووال اشتاینیتز روز جمعه در پاسخ به این پرسش رویترز که آیا به باور او تا سه هفته آینده توافقی به امضا خواهد رسید گفت: «برآورد من این است که چنین نخواهد شد. به نظر من ایرانی‌ها خیلی بدون انعطاف عمل کرده‌اند.»

وی افزود: «ایرانی‌ها بدون تمایل به مصالحه به پای میز مذاکره آمده‌اند و قصد آنها این است که از صحنه مذاکرات برای نرم کردن طرف مقابل بهره‌برداری کرده و گشایش بیشتری در مواضع طرف مقابل ایجاد کنند.»

یووال اشتاینیتز روز دوشنبه در رأس یک هیئت بلندپایه اسرائیلی وارد واشینگتن شد و در این سفر با بیل برنز و وندی شرمن که هر دو از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای آمریکا در طرف مقابل ایران هستند دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای اشتاینیتز گفت که سفرش به واشینگتن نشان‌دهنده میزان اهمیت این موضوع برای اسرائیل است و افزود که مسئله مناقشه هسته‌ای با ایران «حتی از مسئله جدی تروریسم غزه و قتل جوانان اسرائیلی و مسائل مرزهای شمالی با لبنان و سوریه هم برای ما مهم‌تر است».

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که ایران از تقاضاهای خود برای حجم برنامه‌های آینده غنی‌سازی اورانیوم کاسته، اما دولت‌های غربی هم‌اینک خواهان کاهش باز هم بیشتر این حجم هستند.

با این حال معاون وزیر خارجه ایران این گزارش را رد کرده و آن را «گمانه‌زنی» رسانه‌ها دانست.

یووال اشتاینیتز روز جمعه بار دیگر بر موضع اسرائیل که خواهان برچیده شدن کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است تأکید کرده و گفت: «این‌ که غرب بر این مسئله تأکید ندارد خودش یک نوع تسامح از طرف غرب و دیگر قدرت‌هاست و این به نظر ما اشتباه است.»

او در پاسخ به این‌ که «واکنش اسرائیل به امضای توافقی که مورد رضایت اسرائیل نباشد چیست؟» گفت: «ما تمامی گزینه‌ها را باز نگه می‌داریم. باید ببینیم که توافق چیست و تا چه اندازه خوب و تا چه اندازه بد است و این‌ که آیا حداقل خواسته‌ها را برآورده می‌کند یا نه.»

ایران و گروه ۱+۵ روز سوم آذر به توافقی موقت رسیدند و قرار شد برای دست یافتن به توافق نهایی در مذاکرات، تا ۲۹ تیرماه (بیستم ژوئیه) مهلت داده شود.

روز جمعه در وین، طرف‌های مذاکره چندین جلسه برگزار کردند که شامل گفت‌وگو میان بیل برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، با همتای ایرانی‌اش عباس عراقچی نیز می‌شد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفت که هلگا اشمیت، معاون مذاکره‌کننده ارشد این اتحادیه، «پس از تماس‌های متعددی» که طی بامداد جمعه با طرف ایرانی داشت، یک جلسه مربوط به پیش‌نویس توافق را با عباس عراقچی آغاز کرد، جلسه‌ای که چندین ساعت به طول انجامید.

XS
SM
MD
LG