لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

استیو بنن از شورای امنیت ملی آمریکا کنار گذاشته شد


استیون بنن، استراتژیست اصلی رییس‌جمهوری آمریکا
استیون بنن، استراتژیست اصلی رییس‌جمهوری آمریکا

گزارش‌ها حاکی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، استراتژیست اصلی خود، استیو بنن، را از فهرست اعضای شورای ملی امنیت آمریکا خارج کرده است؛ انتخاب آقای بنن به عنوان یکی از اعضای این شورا با مناقشات زیادی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در متن جدیدی که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در مورد ترکیب اعضای شورای ملی امنیت در روزنامه رسمی دولت آمریکا منتشر شد نام استیو بنن در میان اعضای کمیته اعضای ارشد دیده نمی‌شود.

اعضای ارشد این شورا را گروهی از مقامات بلندپایه آمریکایی تشکیل می‌دهند که در نشست‌های خود به موضوعات فوری یا اولویت‌دار امنیت ملی می‌پردازند.

استیون بنن زمانی اداره وب‌سایت برایت‌بارت را برعهده داشت، وب‌سایتی که گفته می‌شود جنبش ملی‌گرایی آمریکایی موسوم به «آلت-رایت» در آن تریبونی برای ارائه نظریات خود یافته است.

استیو بنن که یکی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ است انتقادات شدیدی را متوجه رسانه‌ها کرده و از رسانه‌ها به عنوان «یک حزب مخالف دولت ترامپ» یاد کرده است.

آقای ترامپ می‌گوید اگر معتقد بود که استیو بنن، فردی نژادپرست یا عضو آلت-رایت است «به استخدام او حتی فکر هم نمی‌کرد».

با وجود این، افزودن نام بنن به شورای امنیت ملی موجب نگرانی‌های زیادی از سوی منتقدان ترامپ شده بود. این منتقدان معتقد بودند که کرسی تصمیم‌گیری در مورد امور امنیت ملی جای مناسبی برای یک مشاور سیاسی نیست.

عضویت بنن در این شورا از آغاز با مناقشه زیادی همراه بود، از جمله به این خاطر که دستور افزودن بنن به این شورا هم‌زمان شد با بیرون نگاه داشتن مدیر اطلاعات ملی و رییس ستاد مشترک از جلسات دائمی شورای امنیت ملی.

علت حذف بنن از شورا

در مورد علت تصمیم جدید آقای ترامپ در مورد بنن، یک مقام ارشد کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که پس از برکناری مایکل فلین، نخستین مشاور امنیت ملی ترامپ، دیگر نیازی به حضور استیو بنن در آن شورا نبود.

این مقام کاخ سفید گفت که بنن «در اصل برای سرکشی بر کار فلین» به شورای امنیت ملی فرستاده شده بود و در کل تنها یک بار در جلسات این شورا حضور یافت.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، وظیفه‌ای که بر عهده آقای فلین گذاشته شده بود شامل کاستن از حوزه وسیعی از امور بود که در زمان سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، برای این شورا تعریف شده بود.

مایکل فلین در ماه فوریه به خاطر تماس‌هایی که پیش از این با سفیر روسیه در ایالات متحده داشت از سمت خود برکنار شد.

XS
SM
MD
LG