لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

تجسس هتل‌های محل مذاکرات اتمی ایران توسط مقام‌های سوئیسی


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در اتاق خود در هتل بو-رواژ، محل مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در اتاق خود در هتل بو-رواژ، محل مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس

دادستان کل سوئیس خبر داد که مقام‌های سوئیسی در ارتباط با احتمال شنود در محل مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ به تجسس در چندین ساختمان پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشائل لاوبر، دادستان، روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد، در یک نشست خبری گفت که «ما در سوئیس تحقیقات در خصوص جاسوسی سیاسی را به صورت شفاف انجام می‌دهیم».

دادستان کل در ادامه گفت که دفتر وی در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از این تجسس‌ها است و یکی از معاونان وی نیز خبر داد که ساختمان‌های مورد تجسس، چند ساختمان هتل هستند.

آقای لاوبر به پرسشی در مورد این‌ که چه کسی ممکن است این شنود احتمالی را انجام داده‌ باشد پاسخی نداد.

شرکت حفاظت و امنیت رایانه‌ای «کاسپرسکی» روسیه به تازگی خبر داد که در سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ یک ویروس کامپیوتری جاسوسی یافته است و افزود که «به نظر بسیاری از کارشناسان، این ویروسی است که جاسوسان اسرائیلی از آن استفاده می‌کنند».

به گفته کاسپرسکی، جاسوس‌افزاری که سه هتل یادشده را هدف قرار داده نسخه بهبودیافته‌ای از ویروس «دوکو» است.

به نوشته وال استریت جورنال، مقام‌های کنونی و پیشین آمریکایی و بسیاری از کارشناسان سایبری می‌گویند که ویروس دوکو برای حساس‌ترین عملیات اطلاعاتی اسرائیل طراحی شده است.

در پی انتشار این خبر، الی بن داهان، معاون وزیر دفاع اسرائیل، روز بیستم خرداد گزارش‌های مربوط به جاسوسی این کشور از هتل‌های محل مذاکرات اتمی با ایران را رد کرد و آن را خبری «مضحک» خواند.

در همین ارتباط اما سفارتخانه‌های ايران در وين و برن با ارسال يادداشت‌ رسمی جداگانه به وزارتخانه‌های امور خارجه اتريش و سوئيس، با ابراز نگرانی نسبت به امنيت محل‌های برگزاری مذاکرات هسته‌ای ايران، از اين دولت‌ها خواسته‌اند تا نتايج تحقيقات در اين زمينه را در اختيار ايران قرار دهند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که هم‌چنان جریان دارد در دور جدید خود تاکنون در شهرهای ژنو، لوزان، مونترو، مونیخ، و وین برگزار شده‌ است.

XS
SM
MD
LG