لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

قتل عام ۳۰۰ سوری در دیرالزور توسط داعش


مجموعه گزارش‌های تازه‌ای از مناطق جنگی سوریه می‌گوید، پیکارجویان گروه حکومت اسلامی (داعش) دست به کشتار تازه‌ای زده و با ربودن صدها سوری، دست‌کم سیصد تن آنها را به قتل رسانده‌اند.

برخی گزارش‌ها نیز از گروگان گرفته شدن «چهار صد» نفر دیگر توسط داعش در همان منطقه خبر می‌دهند.

این کشتار جمعی که بنا بر گزارش‌ها «شامل تعداد زیادی زن و کودک و افراد مسن می‌شود» شنبه ۲۶ دی در منطقه دیرالزور، در شرق سوریه، رخ داده‌است.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه یکشنبه ۲۷ دی از این کشتار خبر داده ولی گزارش این کشتار از سوی منابع دیگری نیز تأیید شده‌است.

ستاد پیگیری فجایع حقوق بشری سوریه که از لندن در بریتانیا فعالیت می‌کند و منابع موثقی در اختیار دارد، وقوع این کشتار را تأیید کرده‌است.

این نهاد حقوق بشری یکشنبه ۲۷ دی خبر داد که داعش در چارچوب نبردهای روزهای اخیر برای تسلط کامل بر دیرالزور، واقع در شرق سوریه، حدود چهار صد تن از ساکنان را نیز به اسارت گرفته‌است.

این نهاد تأکید دارد که دستکم کشته شدن ۱۳۵ تن از گروگان‌ها به‌دست داعش به صورت اعدام دسته جمعی بوده‌است.

این مرکز حقوق بشری می‌گوید، حدود هشتاد و پنج تن از کشته‌ها، سربازان ارتش بشار اسد و شبه نظامیان حامی دولت دمشق بودند که سر بریده شدند.

سازمان حزب‌الله لبنان نیز که شبه نظامیان‌اش همراستا با جمهوری اسلامی ایران برای بقای حکومت بشار اسد در سوریه می‌جنگند، در وب‌سایت‌های خبری منتسب به خود، از کشته شدن ۲۸۰ تن در «جنایات فجیع» روز شنبه به‌دست داعش در منطقه دیرالزور خبر داده و تأکید کرده‌است که زنان، کودکان و سالمندان نیز در میان کشته‌ها هستند.

وب‌سایت‌های همسو با حزب‌الله نوشته‌اند در این اقدامات، «داعش سر مردم را از تن جدا کرده، برخی از آنها را به صلیب کشیده و خونریزی هولناکی به راه انداخته‌اند.»

وب‌سایت‌های منتسب به حزب‌الله افزوده‌اند که حدود سی پیکارجوی انتحاری داعش با انفجار بمب‌های سنگینی که به خود بسته بودند، راه را برای پیشروی سایر نیروهای داعش و کشتار مردم محلی به ظن همکاری و حمایت از ارتش بشار اسد باز کردند.

همزمان، داعش در صفحه فیس‌بوک منتسب به خود از «پیشروی سربازان خلیفه اسلام در دیرالزور» خبر داده و ربودن و کشتن ده‌ها تن را تأیید کرده‌است.

در همین حال، داعش ادامه نبردها در این منطقه جنگی برای تسلط کامل بر منطقه را تأیید کرده‌است.

داعش از چند مسیر در صدد تسلط بر شهر دیرالزور، مرکز استان دیرالزور، برآمده بود.

ظاهراً کشتار یادشده نتیجه شکست اولیه داعش در تسلط بر شماری از دهکده‌های مورد نظر است اما در ادامه نبردها، داعشی‌ها بر این مناطق مسلط شده و به سربریدن و به صلیب کشیدن مردم اقدام کرده‌اند.

نخست وزیر سوریه یکشنبه ۲۷ دی گفت: «کشورهایی که حامی تروریست‌ها هستند، در این جنایات ضد بشری سهیم هستند.»

استان دیرالزور از این نظر برای گروه حکومت اسلامی اهمیت دارد که پل ارتباطی میان رَقه، مرکز خلافت اسلامی در سوریه با موصل، منطقه تحت تسلط همین گروه در شمال غرب عراق است.

داعش از دو سال پیش بر بخش‌هایی چشمگیر از دیرالزور و منابع نفتی آن مسلط شده و به استخراج و فروش نفت اقدام می‌کرد اما هنوز بخش‌هایی از مرکز استان و فرودگاه نظامی آن در کنترل نیروهای وفادار به بشار اسد است.

داعش در یک سال اخیر برای تسلط کامل بر دیرالزور نیروهای اسد و هم‌پیمانان او را در این استان مورد محاصره سختی قرار داده بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از مردم مناطق اطراف از گرسنگی جان داده‌اند.

گروه حکومت اسلامی در منطقه دیرالزور پیش از این نیز دست به کشتارهای وسیعی زده است.

هنوز بیش از دویست هزار تن از مردم سوریه در این مناطق محاصره شده در شرایط رقت‌باری زندگی می‌کنند و با کمبود غذا و دارو مواجه‌اند.

XS
SM
MD
LG