لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۹

سوریه: ترکیه ارسال جنگ‌افزار برای مخالفان اسد را افزایش داده‌است


سوریه می‌گوید که ترکیه در روزهای گذشته ارسال جنگ‌افزار برای مخالفان حکومت دمشق را افزایش داده‌است.

ارتش سوریه شنبه هفتم آذر در بیانیه‌ای گفت که ترکیه زیر پوشش «کمک‌های بشردوستانه» ارسال ساز و برگ نظامی برای مخالفان حکومت بشار اسد را افزایش داده‌است.

ترکیه پیشتر گفته بود که جنگنده‌های روسیه کامیون‌های حاوی «امدادرسانی بشردوستانه» را مورد هدف قرار داده‌اند اما در بیانیه ارتش سوریه آمده‌است این کمک‌ها چیزی جز «سلاح و مهمات برای تروریست‌ها نبوده‌است».

به گفته ارتش سوریه، ترکیه در برابر این اقدام، از نفت ارزان‌قیمتی که گروه «حکومت اسلامی» (داعش) از منابع نفتی در عراق استخراج می‌کند، و نیز از آثار باستانی به‌غارت‌رفته به‌دست داعش در بخش‌های باستانی سوریه و عراق، بهره‌مند می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گزارش‌های فزاینده در خصوص اقدام کشورش در خرید نفت از داعش را تکذیب کرده و می‌گوید، «هر کس که این ادعا را مطرح می‌کند، باید خود آن را ثابت کند».

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که از ترکیه شدیداً خشمگین است و سلسله تنبیهات و تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه را تصویب کرده، پنجشنبه گفته بود بخش عمده نفت و مشتقات نفتی صادراتی داعش به ترکیه می‌رسد.

شبکه عرب‌زبان روسیه، «روسیه الیوم» شنبه هفتم آذر گزارش و تصویری منتشر کرد که در آن «نجم‌الدین بلال اردوغان» پسر رئیس جمهوری ترکیه در جمع افرادی دیده می‌شد که این شبکه مدعی است از نیروهای داعش هستند.

گزارش «روسیه الیوم» مدعی بود که «نجم‌الدین بلال اردوغان» در کار خرید نفت ارزان قیمت از داعش است.

در این میان، به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، خانم ایرینا یارووایا، رئیس «کمیسیون امنیت و اقدامات متقابل» در «دوما»، پارلمان روسیه، یکشنبه هشتم آذر گفت اقدامات تنبیهی اتخاذ شده از سوی کشورش علیه ترکیه، از جمله «راه‌های تأمین مالی تروریسم» را می‌بندد.

بر اساس حکم ریاستی که آقای پوتین آن را شنبه هفتم آذر امضاء کرد، در چارچوب تحریم‌های بازرگانی روسیه علیه ترکیه، از اول ژانویه ۲۰۱۶، ۱۱ دی ۱۳۹۴، استخدام شهروندان ترکیه در روسیه ممنوع می‌شود.

از این تاریخ روادید متقابل میان دو کشور نیز لغو می‌گردد و واردات برخی کالاها از ترکیه محدود خواهد شد.

«معارضین کاربرد راکت‌های تاو را افزایش داده‌اند»

بیانیه تازه ارتش سوریه این ادعا را نیز مطرح می‌کند که ارتش ترکیه در طول جمعه شب گذشته از طریق نقاط مرزی خود، به آتشباری علیه مراکز استقرار قوای ارتش سوریه در بندر لاذقیه، در شمال غرب سوریه، اقدام کرده‌است.

همزمان، یک فرمانده ارتش سوریه که نام او برده نشده، به رویترز گفته‌است، مخالفان حکومت اسد به تازگی از راکت‌های ضد تانک ساخت آمریکا که از سوی عربستان سعودی و از طریق ترکیه به‌دست مخالفان رسیده، استفاده بیشتری می‌کنند.

به گزارش رویترز، ارزیابی می‌شود که راکت‌های تاو قوی‌ترین ساز و برگی باشد که به زرادخانه مخالفان حکومت اسد رسیده‌است.

رویترز می‌گوید، معارضین در سوریه در روزهای گذشته با کاربرد تاو یک فروند بالگرد نظامی روسیه را ساقط کردند.

ارتش سوریه تأکید دارد که اقدامات ترکیه موجب هرج و مرج در مرز مشترک شده و به سوءقصدکنندگان امکان تردد آزادنه در بازگشت به اروپا را داده تا در آنجا حملات خود را ادامه دهند.

جنگ داخلی سوریه که چهار سال و نیم از آن سپری شده، از هشتم مهر امسال که ارتش روسیه عملیات هوایی در سوریه را آغاز کرد، وارد مرحله جدیدی شد.

اما از سه‌شنبه گذشته که سامانه پدافند هوایی ترکیه یک فروند جنگنده سوخوی ارتش روسیه را در مسیر عملیات هوایی در سوریه سرنگون کرد، تنش در مرز سوریه و ترکیه تشدید شده‌است.

روسیه مدعی بمباران مقرهای داعش در سوریه است اما ترکیه، عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند اکثر بمباران‌های روسیه متوجه مواضع مخالفان «میانه‌روی» حکومت اسد بوده‌است.

دمشق همه گروه‌هایی را که علیه حکومت بشار اسد می‌جنگند، تروریستی می‌داند.

XS
SM
MD
LG