لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

مقام رسمی اپوزیسیون سوریه: آتش‌بس در حال فروپاشی است


از بمباران‌های حومه حلب توسط نیروهای دولتی سوریه
از بمباران‌های حومه حلب توسط نیروهای دولتی سوریه

تنها چند روز پیش از آغاز دور تازه مذاکرات صلح سوریه در ژنو، یکی از مقام‌های رسمی اپوزیسیون سوری می‌گوید آتش‌بس در این کشور در آستانه «فروپاشی» است.

به گزارش روز یکشنبه (۲۲ فروردین‌ماه) خبرگزاری فرانسه، بسمه قضمانی، از اعضای کمیته عالی مذاکرات این خبر را در گفت‌وگو با نشریه ژورنال دو دیمانش که روز یکشنبه منتشر شده، اعلام کرده‌است.

آن‌طور که خانم قضمانی گفته در ۱۰ روز اخیر، در موارد متعددی آتش‌بس به صورت «جدی» در سوریه نقض شده‌است.

وی تلاش‌های آمریکا و روسیه برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه را موفقیت‌آمیز ندانسته و افزوده در این مدت بارها به گروه‌های مخالف اسد حملاتی شده‌است.

این عضو کمیته عالی مذاکرات سوریه در توضیح اظهارات خود گفته که روسیه تا آغاز اجرای توافق توقف مخاصمات در فوریه گذشته، بارها به مسیرهای امدادرسانی گروه‌های مخالف میانه‌رو حمله کرده‌است.

خبرگزاری روسی تاس نیز به نقل از وائل نادر حلقی، نخست وزیر سوریه که به مسکو سفر کرده، از آماده شدن ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه برای انجام عملیاتی به منظور بازپس‌گیری حلب خبر داده‌است.

وی هدف دیگر این عملیات مشترک را مقابله با گروه‌های نظامی غیرقانونی که یا حاضر به پیوستن به آتش‌بس نشده و یا آن را نقض کرده‌اند، عنوان کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از ناظران حقوق بشر در سوریه از مرگ دست‌کم ۱۶ نظامی هوادار دولت اسد و ۱۹ تن از اعضای القاعده و دیگر گروه‌های شورشی نزدیک به آن طی درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته در اطراف حلب خبر داده‌است.

بر اساس این گزارش، از نیمه شب شنبه درگیری‌های شدیدی در مناطق جنوبی حلب در جریان است.

ناظران حقوق بشر در سوریه همچنین از نبرد اعضای حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای هوادار بشار اسد در این درگیری‌ها خبر داده‌اند.

قرارداد آتش‌بس میان اپوزیسیون و بشار اسد با میانجی‌گری روسیه و آمریکا از ابتدای اسفندماه سال گذشته اجرایی شده‌است.

کمیته عالی مذاکرات که ائتلافی از گروه‌های عمده مخالف اسد است، آتش‌بس را به شرط رفع محاصره برخی مناطق مورد مناقشه و اجازه تحویل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این مناطق، پایان حملات به غیرنظامیان و آزادسازی زندانیان پذیرفته بود.

این آتش‌بس شامل نبرد با گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهةالنصره وابسته به القاعده نمی‌شود.

قرار است دور بعدی مذاکرات صلح روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در ژنو سوئیس برگزار شود.

بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مردم سوریه در جنگ داخلی این کشور کشته شده و نزدیک به چهار میلیون از آنها نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG