لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

نشست ائتلاف مخالفان بشار اسد برای انتخاب رئیس جدید


نشست پیشین ائتلاف ملی سوریه در استانبول
نشست پیشین ائتلاف ملی سوریه در استانبول

گروه اصلی مخالفان بشار اسد که از حمایت غرب برخوردارند روز یک‌شنبه ۱۵ تیرماه نشستی سه‌روزه را در استانبول ترکیه آغاز کردند که منظور از آن انتخاب یک رئیس جدید برای ائتلاف اپوزیسیون سوری است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ائتلاف ملی سوریه» قرار است در جریان این نشست طی یک رأی‌گیری در روز سه‌شنبه، جانشینی برای رئیس کنونی خود، احمد الجربا، انتخاب کند و بنا بر گزارش‌ها در میان نامزدها، هم‌اینک بخت «هادی البحره» از دیگران بیشتر است.

«ائتلاف ملی سوریه» با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که در نشست استانبول در کنار انتخاب رئیس و چندین مقام ارشد دیگر، نیروهای مؤتلفه «تغییرات نظامی سوریه و منطقه و تأثیرات آن بر روند انقلاب» را نیز بررسی می‌کنند.

روز شنبه رئیس نیروهای مسلح «ائتلاف ملی سوریه» درخواست دریافت فوری اسلحه بیشتر برای نیروهای خود کرد و هشدار داد که نیروهای این ائتلاف هم‌اینک در میان نیروهای وفادار به بشار اسد و نیروهای داعش در تنگنا قرار گرفته‌اند.

سرتیپ عبد-الاه البشیر با ذکر این مطلب افزود که سوریه هم‌اینک «با خطر وقوع یک فاجعه انسانی روبه‌رو است.»

نشست استانبول در حالی برگزار می‌شود که گزارش‌های تازه حاکی از آواره شدن ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق سوریه به‌دست نیروهای وابسته به داعش است.

نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام»، داعش، طی هفته‌های گذشته مناطق گسترده‌ای را در استان شرقی دیرالزور سوریه به تصرف خود درآورده‌اند.

ازجمله این مناطق، بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه است که در استان دیرالزور قرار دارد و پیش از این تحت کنترل جبهه النصره، یکی از رقبای داعش بود.

«ائتلاف ملی سوریه» از زمان تشکیل خود در نوامبر ۲۰۱۲ از پشتیبانی «ارتش آزاد سوریه» برخوردار بوده و هر دو گروه در رویارویی خود با ارتش دولت بشار اسد از حمایت غرب برخوردارند.

در همین زمینه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجم تیر ماه از کنگره آمریکا خواست تا کمکی ۵۰۰ میلیون دلاری را برای آموزش و تجهیز آن دسته از «اعضای میانه‌روی» مخالف حکومت بشار اسد، که به گفته کاخ سفید «به شکل مناسبی گزینش شده‌اند» در نظر گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی برخی قانون‌گذاران، کسانی مانند جان مک‌کین (از حزب جمهوری‌خواه)، تحت فشار بوده‌است تا کمک به شورشیان سوری را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG