لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

شورشیان سوری: ادامه حملات دولت، آتش‌بس را باطل خواهد کرد


شهر حلب
شهر حلب

گروه‌های شورشی سوریه روز شنبه، ۱۱ دی، اعلام کردند که «در صورت ادامه نقض آتش‌بس» توسط نیروهای دولتی سوریه، این آتش‌بس را «کان لم یکن» تلقی خواهند کرد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در همین روز شنبه در مورد درخواست مسکو جهت پشتیبانی ملل متحد از این آتش‌بس تشکیل جلسه داده و رأی‌گیری کند.

در قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت به رأی گذاشته شود بر «دسترسی سریع، امن و بدون مانع مردم به کمک‌های انسان‌دوستانه در سراسر سوریه» تأکید شده است.

آتش‌بس در سوریه که از نیمه‌شب پنج‌شنبه به اجرا درآمده حاصل توافقی است که بین روسیه و ترکیه انجام شده، با این امید که راه برای گفت‌وگوهای صلح سوریه که ماه ژانویه در شهر آستانه قزاقستان برگزار می‌شود، هموار شود.

با این حال دو روز پس از آغاز این آتش‌بس، گزارش‌ها حکایت از تداوم حمله و درگیری در برخی نقاط دارد، اما گروه ناظر حقوق بشر سوریه روز شنبه گفت که طرف‌های درگیر در بیشتر مناطق آتش‌بس را رعایت کرده‌اند.

در این ارتباط، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه نوشت که محلاتی در حومه دمشق که شورشیان در آن مستقرند «همچنان با ادامه حملات نیروهای دولتی مواجه‌ است» که بر اثر آن دست‌کم پنج فرد مسلح و دو غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که به امضای چند گروه شورشی مخالف دولت سوریه رسیده آمده است که «تداوم خشونت توسط حکومت و بمباران‌ها و حمله به مناطق تحت کنترل گروه‌های انقلابی باعث خواهد شد که این توافق [آتش‌بس] کان لم یکن شود.»

علاوه بر این، گروه‌های شورشی در بخشی از بیانیه خود نوشته‌اند که ظاهراً دولت بشار اسد و گروه‌های شورشی «دو نسخه متفاوت» از قرار آتش‌بس امضا کرده‌اند که در یکی از آنها «شماری از نکات اصلی و اساسی غیرقابل مذاکره» حذف شده است؛ در این بیانیه ذکر نشده که این نکات کدامند.

توافق آتش‌بس میان حکومت سوریه و اپوزیسیون مسلح این کشور که با میانجی‌گری روسیه و ترکیه به‌ دست آمد با استقبال چندین کشور از جمله ایالات متحده و ایران مواجه شده است.

در مورد این‌ که این آتش‌بس شامل کدام‌ یک از گروه‌های مخالف حکومت اسد می‌شود هنوز سردرگمی وجود دارد.

ارتش سوریه روز پنج‌شنبه گفت گروه مسلحی که پیشتر با نام جبهه النصره شناخته می‌شد جزئی از توافق آتش‌بس نیست، اما چند تن از مقام‌های شورشی گفته‌اند که گروه یادشده که نام جدید آن جبهه فتح‌الشام است در این توافق گنجانده شده است.

توافق جدید آتش‌بس سومین تلاش در سال جاری برای مصالحه بین نیروهای درگیر است.

این در حالی است که بر اثر جنگ داخلی سوریه که از حدود شش سال پیش آغاز شده تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر کشته شده و بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور سوریه آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG