لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

در زورخانه فردوسی تاجیکستان چه گذشت؟


زورخانه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر دوشنبه
زورخانه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر دوشنبه

زورخانه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، میزبان چهارمین دوره مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای بود که با حضور ۱۹ کشور از اروپا، آسیا و آفریقا برگزار شد.

مسابقاتی که بیش از هر رشته ورزشی دیگری، بیانگر ریشه‌های مشترک و پیوندهای تاریخی - فرهنگی بین جمعی از کشورهای همجوار است.

در این مسابقات بعد از ایران، تیم‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان در رده‌های بعدی ایستادند. عراق و بلاروس پنجم و ششم شدند. سه دوره قبلی این مسابقات در هامبورگ، قونیه ترکیه و بلاروس به انجام رسیده و در هر سه دوره تیم ملی ایران روی سکوی نخست ایستاده‌است.

در آخرین روز مسابقات جهانی ۲۰۱۵ و در مهم‌ترین رقابت که کشتی پهلوانی بی‌وزن است، جابر صادق‌زاده از ایران قهرمان شد. او نماینده تاجیکستان را در ۳۰ ثانیه شکست داد. ورزشکارانی از اوکراین و مولداوی هم روی سکوی سوم ایستادند.

در زورخانه زیبای فردوسی با معماری و کاشیکاری هنرمندانه که سروده‌های حماسه فردوسی بر آن نقش بسته، مدال طلای ۶۰ کیلوگرم به جمهوری آذربایجان رسید. او رقیب هندوستانی را در فینال مغلوب کرد. کشتی‌گیران ترکیه و تاجیکستان در این وزن سوم شدند.

در دسته ۷۰ کیلوگرم هم طلا نصیب آذربایجان شد اما در ۸۰ کیلو نماینده افغانستان تمام هماوردان خود را مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

نمایندگان ایران در سه بخش پایانی هنرهای فردی جام جهانی زورخانه‌ای هم اول شدند. علیرضا ارجین در بخش میل سنگین با ۳۵۰ حرکت «جفت میل سنگین» قهرمان شد. در چرخ تیز، مجتبی ذاکر به مدال طلا دست یافت.

در کباده، محسن گلستان‌زاده در رده اول قرار گرفت. نماینده تاجیکستان دوم شد و ورزشکاران آذربایجان و عراق سوم شدند.

رئیس فدراسیون تاجیکستان در این رشته ورزشی به خبرگزاری ایرنا گفت: «زورخانه و کشتی پهلوانی برخاسته از تاریخ و تمدن کشورهای ما به شمار می‌رود. از ایرانیان به دلیل حفظ چندین صد ساله این ورزش سنتی که ریشه در فرهنگ و مذهب مشترک ما دارد تشکر می‌کنیم.»

آقای سلیمان گفت ۸۰۰ نفر در تاجیکستان و بیش از سیصد ورزشکار در شهر دوشنبه به این ورزش روی آورده‌اند و استقبال جوانان تاجیکستان طی سال‌های اخیر از ورزش‌های زورخانه‌ای بسیار بیشتر شده.

او که نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی هم هست، در ادامه گفت: «با دستور رئیس جمهور تاجیکستان تمامی دستگاه‌ها مساعدت کرده و آماده میزبانی ورزشکاران برای برگزاری این مسابقات شدیم.»

در زورخانه فردوسی و در امتداد برگزاری مسابقات، صحنه‌های جالبی به ثبت رسید. روی پیراهن پهلوانان افغانستان نوشته شده بود: «ما صلح می‌خواهیم.»

در مراسم افتتاحیه نیز یک پهلوان به نمایندگی از هر کشور با شلوارک مخصوص این ورزش روی گود آمد. همگی دست هم را گرفتند و بالا بردند که جلوه زیبایی از صلح و برابری ملت‌ها بود.

ایران در مسابقات تیمی هنرهای فردی با ترکیب مصطفی ذاکر، ابوالفضل طاووسی، آرش کارآموزیان، فرهاد نکوفر و محسن گلستانی حضور داشت. آرش حسین‌نژاد سرمربی تیم ملی ایران بود و پوریا حسین‌نژاد هم به عنوان مرشد، ضرب و زنگ زورخانه را به صدا در می‌آورد و دم می‌گرفت.

XS
SM
MD
LG