لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

دستگیری «عامل اصلی» اسیدپاشی در شرق تهران


تجمع در تهران علیه اسیدپاشی
تجمع در تهران علیه اسیدپاشی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌گوید که «عامل اصلی» اسیدپاشی به سوی یک خانم جوان در شرق تهران عصر روز دوشنبه، سوم آذر، دستگیر شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری ایسنا، مقامات نیروی انتظامی تهران از دستگیری یک پسر ۲۴ ساله و «دو همدست» او خبر داده‌اند که به گفته آنان برای «جلب توجه» دختر مورد علاقه‌اش نقشه اسیدپاشی به سمت آن دختر را طراحی و با کمک دو همدستش آن را اجرا کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت که عصر روز دوشنبه دو موتورسوار به سمت یک خانم ۲۱ ساله اسید پاشیده‌اند اما مردی که همراه وی بوده، خود را حائل قرار داده و اسید به لباس‌های این مرد پاشیده شده‌است.

وی با اشاره به دستگیری مرد اسیدپاش گفت فردی که خود را حائل قرار داده، خود «عامل اصلی» این ماجرا بوده و این «سناریو» را «با هدف بهبود رابطه‌اش با خانم جوان طراحی کرده بود.»

وی اضافه کرد: «این فرد اعتراف کرده‌است چون رابطه‌اش با این خانم دچار اختلال و مشکل شده بود، با این طرح، قصد داشت خود را بار دیگر به وی نزدیک کند و به نوعی، کدورت‌ها را برطرف سازد.»

عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، نیز روز سه‌شنبه از دستگیری دو موتورسوارِ عامل اسیدپاشی دراین حادثه خبر داد و آنان را یک مرد ۱۹ ساله به نام حسین و مرد دیگری به نام کامران معرفی کرد.

وی همچنین از مردی به نام سعید به عنوان «طراح اصلی سناریوی اسیدپاشی» نام برد.

آقای محمدیان گفت: «سعید ۲۴ ساله با توجه به اینکه در جریان ماجرا بوده پیش از حادثه لباسی ضخیم پوشیده و اسید نیز به روی کمرش ریخته‌است و از این رو آسیب‌دیدگی چندانی نداشته‌است.»

حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور، نیز گفت که اسیدپاشی روز دوشنبه در تهران فقط یک مورد بوده و هیچ مورد دیگری از اسیدپاشی در این شهر گزارش نشده‌است.

آقای امیری روز سه‌شنبه همچنین گفت که عامل اصلی اسیدپاشی‌های اصفهان هنوز دستگیر نشده‌است.

پس از گذشت ۴۰ روز از انتشار اولین خبر درباره اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند، این در حالی است که مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان و از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی‌های اصفهان همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

کانون شهروندی زنان روز سه‌شنبه ۳ آذر، در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی «ریشه‌کنی هر گونه خشونت علیه زنان» اسیدپاشی‌های اصفهان را «شکل عریان خشونت علیه زنان» خواند.

این تشکل در بیانیه خود تصریح کرد: «متأسفانه تاکنون مسئولان و مقامات حاکمیت... نه تنها عاملان و آمران این وقایع شوم را معرفی نکرده‌اند بلکه یکی از زنان معترض به اسیدپاشی‌های اخیر یعنی مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان را همچنان در حبس نگه داشته‌اند.»

مهدیه گلرو از اعضای کانون شهروندی زنان که تصویرش در تجمع اعتراض به اسیدپاشی‌ها در مقابل مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منعکس شده بود، صبح روز چهارم آبان در خانه‌اش بازداشت شد و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون اظهار نظرهای متناقضی درباره عامل یا عوامل اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان کرده‌اند.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان ۲۷ آبان از وجود «فیلم‌هایی» در ارتباط با اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان خبر داده بود که به گفته او «نشان می‌دهد» عامل اسیدپاشی‌های اصفهان «مشکلات روانی» دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، از کشف «سرنخ‌هایی» درباره این اسیدپاشی‌ها خبر داده بود.

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان‌ماه، گفته بود که درباره این حوادث «سرنخی کشف نشده و پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده‌است.»

XS
SM
MD
LG