لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

فرمانده نیروهای زمینی ائتلاف در عراق: سران داعش در حال فرار از موصل هستند


سربازان عراقی در ۳۰ کیلومتری جنوب موصل. ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶
سربازان عراقی در ۳۰ کیلومتری جنوب موصل. ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶

فرمانده نیروهای زمینی ائتلاف آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی در عراق، روز چهارشنبه ۲۸ مهر گفت که سران داعش در حال رها کردن موصل و فرار از این شهر هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال گری وُلِسکی در یک پیام ویدئویی از بغداد گفت: «به داعش می‌گوییم که رهبران‌تان در حال رها کردن شما هستند. ما تحرکی را به سمت بیرون از شهر موصل شناسایی کرده‌ایم».

بنا بر این گزارش، فرمانده نیروهای زمینی ائتلاف پیش‌بینی کرد که نیروهای خارجی ملحق‌شده به داعش به مرور یک گروه بزرگ از شبه‌نظامیان داعش را در شهر موصل تشکیل بدهند «چرا که این افراد جای دیگری ندارند بروند».

آمریکا: از مشارکت حشد الشعبی در عملیات حمایت نمی‌کنیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ولسکی روز چهارشنبه هم‌چنین گفت ائتلاف به رهبری آمریکا از شبه‌نظامیان شیعه‌ای که بخواهند در عملیات بازپس‌گیری موصل شرکت کنند پشتیبانی نخواهد کرد.

فرمانده نیروهای زمینی ائتلاف آمریکا خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: «ائتلاف تنها از آن عناصری حمایت می‌کند که تحت امر و کنترل مستقیم نیروهای امنیتی عراق هستند؛ و نیروهای حشد الشعبی شیعه جزو این گروه نیستند».

این اظهارات آقای ولسکی در حالی بیان می‌شود که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، با وجود هشدار گروه‌های حقوق بشر در مورد خطر تشدید تنش فرقه‌ای، اعلام کردند که قصد دارند به عملیات موصل در غرب این شهر کمک کنند.

به گزارش رویترز، نیروی موسوم به بسیج مردمی (حشد الشعبی) که ائتلافی از شبه‌نظامیان شیعه آموزش‌دیده توسط ایران است شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که به پیشروی نیروهای دولتی به سوی شهر تلعفر، واقع در ۵۵ کیلومتری غرب موصل، کمک می‌کند.

یک مقام ارشد عراقی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که «ایرانی‌ها و حشد الشعبی به خاطر اهمیتی که تلعفر برای شیعه‌ها دارد قصد دارند این شهر را بگیرند و می‌خواهند از آن به عنوان راهی برای رسیدن به موصل استفاده کنند».

این مقام عراقی افزود: «آنها همچنین می‌خواهند از تلعفر برای باز کردن زاویه جدیدی به سمت جنگ سوریه استفاده کنند».

حشد الشعبی که هزاران جنگجوی باتجربه در اختیار دارد از هم‌پیمانان قدرتمند سیاسی دولت بغداد است اما به خاطر حساسیت‌های فرقه‌ای، مقام‌های عراقی سعی دارند این گروه‌های شیعه را از جبهه نبرد شهر سنی‌نشین موصل به‌دور نگه دارند.

تصرف تلعفر توسط حشد الشعبی می‌تواند بر سر راه فرار داعشی‌ها از موصل به سوریه مانع ایجاد کند، اما در عین حال می‌تواند باعث شود که غیرنظامیان سنی‌مذهب موصل نیز نسبت به استفاده از راه تلعفر برای فرار به سوریه، هراس داشته باشند.

تلعفر پیش از آغاز نبردها ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت که ترکیبی از ترکمن‌های شیعه و سنی بودند اما شیعه‌های این شهر از زمان تصرف شهر توسط داعش از آن گریخته‌اند.

آخرین تحولات عملیات موصل

بنا بر گزارش‌ها، حملات ارتش عراق در سومین روز از نبرد موصل بر بازپس‌گیری شهرک‌ها و روستاهای منطقه حمدانیه متمرکز شده است.

منطقه حمدانیه در جنوب شرق موصل واقع شده و خبرگزاری‌ها از این منطقه به عنوان «دروازه» رسیدن به موصل یاد می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ارتش عراق روز سه‌شنبه کوشید تا کنترل این منطقه را به‌دست بگیرد اما فشار حملات انتحاری، تک‌تیراندازها و تله‌های انفجاری داعش، پیشروی ارتش عراق در این منطقه را با کندی روبه‌رو کرده است.

یک مقام نظامی عراقی از لشکر نهم ارتش عراق که نام او ذکر نشده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که نیروهای تحت امر او روز چهارشنبه به یک کیلومتری شهر بغدیدا واقع در منطقه حمدانیه رسیده‌اند.

در همین حال اما، به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف نیروهای حمله‌کننده به داعش تا روز چهارشنبه موفق به بازپس‌گیری ۲۰ روستا و سه پل در حومه موصل شده و دست‌کم ۵۰ نفر از نیروهای داعش را به قتل رسانده‌اند؛ در درگیری‌ها، دو سرباز عراقی نیز کشته شده و ۲۵ نفر از آنها زخمی شده‌اند.

ائتلافی که در عملیات موصل شرکت دارد متشکل از ارتش عراق و پیشمرگه‌های کُرد است و ائتلافی به رهبری آمریکا نیز آنها را با بمباران‌های هوایی یاری می‌رساند.

حکومت اسلامی در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به تصرف موصل شد اما این گروه طی سال گذشته بسیاری از مناطق تحت تصرف خود را از دست داده و موصل آخرین شهر بزرگ تحت کنترل این گروه در عراق است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که عملیات موصل «نبردی دشوار» خواهد بود اما افزود که به باور او داعش «در موصل شکست خواهد خورد».

فرمانده عملیات زمینی ارتش آمریکا در عراق شمار شبه‌نظامیان داعش در موصل را بین سه تا پنج هزار نفر برآورد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG