لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

«هزار» مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران طی پنج ماه


آتش‌سوزی در جنگل‌های گرگان
آتش‌سوزی در جنگل‌های گرگان

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، هشتم مهر، به نقل از وزارت کشور ایران نوشت که در پنج‌ ماه نخست سال جاری یک هزار و ۲۹ مورد آتش‌سوزی به وسعت ۲۱ هزار هکتار در جنگل‌های کشور رخ داده‌ است.

به نوشته این خبرگزاری، این تعداد آتش‌سوزی ۲۱۷ میلیارد تومان خسارت به همراه داشته‌ و رتبه نخست آتش‌سوزی جنگل‌ها، استان فارس با ۲۴۷ مورد است.

بنا بر این گزارش، روز سه‌شنبه در این مورد جلسه ویژه‌ای در دفتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، احمد موسوی، دبیرکل هلال احمر ایران، استانداران برخی استان‌ها و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

وزیر کشور در این جلسه ویژه گفت: «اطلاع‌رسانی دقیق یکی از چالش‌ها در هنگام آتش‌سوزی است که باید هم از طریق سیستم‌های پیشرفته و هم خود مردم این حوادث اطلاع‌رسانی شود. بنده خودم وزیر کشور هستم، ولی وقتی آتش‌سوزی جنگلی را می‌بینم، نمی‌دانم باید با چه شماره تلفنی تماس بگیرم.»

وی افزود که «باید هر چه سریع‌تر قراردادهایی برای استفاده از پهپادها و بالگردها در زمان آتش‌سوزی در جنگل‌ها منعقد شود».

وزیر کشور به مدیریت بحران دستور داد تا گزارش ویژه‌ای از حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها تهیه کند.

او همچنین از تخصیص تنخواهی به استانداری‌های ایران و مدیریت بحران کشور برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها خبر داد.

آتش‌سوزی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، ازجمله بخش‌های زیادی از مراتع و جنگل‌های جزیره آشوراده در دریای خزر را سوزاند، ۳۵۰۰ درخت بلوط و بادام کوهی را در شهرستان گچساران به خاکستر تبدیل کرد، طی ۷۲ ساعت ۸ میلیون متر مربع از جنگل‌های گلستان را خاکستر کرد و ۲۰ هکتار از جنگل بخش آسارا در استان البرز را طعمه آتش کرد.

در سال جاری، قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌های ایران، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت که «آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است».

او «افزایش بیش از حد دما و خشکسالی» را دلیل اصلی این آتش‌سوزی‌های فزاینده در جنگل‌های کشور دانسته، اما اشاره کرد که برخی از آتش‌سوزی‌ها در ایران «عمدی بوده‌اند».

احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی پیشتر در مورد جنگل‌های خوزستان و گلستان نیز مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG