لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

شرکت نفتی توتال درصدد بازگشت به ایران است


شرکت نفتی فرانسوی توتال خبر داد که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، در صدد از سرگیری پروژه مایع‌سازی گاز طبیعی در ایران است.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره دیدار وزیر نفت ایران با مدیران شرکت توتال، مدیر اجرایی این شرکت نفتی بازگشت به ایران در صورت توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ و برداشته شدن تحریم‌ها را امکان‌پذیر دانست.

به گزارش خبرگزاری روسی راشا تودی، پاتریک پویان در عین حال گفت که ابتدا باید دید در صحنه سیاست چه روی خواهد داد.

گزارش‌های خبری حاکی است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در روزهای گذشته در حاشیه یک سمینار انرژی در وین، با مدیران سایر شرکت‌های نفتی مانند توتال فرانسه «لوک اویل» روسیه و بی‌پی (بریتیش پترولیوم) دیدارهای جداگانه‌ای داشته و شکل جدید قراردادهای نفتی دولت ایران را با آن‌ها در میان گذاشته‌است.

به گفته وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، قراردادهای جدید نفت و گاز برای سرمایه‌گذاران خارجی از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

در همین حال براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت نفتی اکسون موبیل نیز در هفته‌های اخیر اقدامات خود را برای بررسی آینده تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احتمال تعدیل آن‌ها پس از توافق هسته‌ای افزایش داده‌است.

در اردیبهشت‌ ماه نیز گزارش‌هایی از سفر هیئتی از شرکت‌های نفتی آمریکا به ایران منتشر شد، اما جف راتکه، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به انتشار این گزارش‌ها اعلام کرد که هنوز برای دادوستد با ایران زود است.

مدیر اجرایی شرکت توتال در سخنان خود همچنین با اشاره به پیشینه همکاری طولانی با ایران گفت که این شرکت در صورت بازگشت به ایران، کار بر روی کارخانه مایع‌سازی گاز طبیعی را که در سال ۲۰۰۹ میلادی متوقف شده، از سر خواهد گرفت.

کریستف دو مارژری، رئیس سابق شرکت فرانسوی توتال درسال ۸۹ گفته بود که این شرکت به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و فرانسه علیه ایران خرید و فروش فرآورده‌های نفتی با ایران را متوقف کرده‌است.

اتحادیه اروپا در سال ۸۹ تحریم‌های مضاعفی علیه ایران تصویب کرد که «سرمایه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه در بخش پالایش، مایع‌سازی و فناوری گاز مایع طبیعی» از جمله موارد آن بود.

در همین حال شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران، یا ال.ان.جی، در سال ۹۲ اعلام کرده بود که از اتحادیه اروپا به علت تحریم این شرکت، شکایت کرده اما تاکنون گزارشی درباره نتایج این شکایت منتشر نشده‌است.

اهمیت تولید گاز مایع طبیعی (ال.ان.جی) از آنجا است که علاوه بر متنوع‌سازی نوع گاز صادراتی، نیاز به احداث هزاران کیلومتر خطوط لوله برای صادرات گاز و همچنین ریسک قراردادهای بلندمدت فروش گاز را از میان بر می‌دارد.

XS
SM
MD
LG