لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

تونس و الجزایر خبر «تمجید از نقش ایران در منطقه» را «تکذیب کردند»


رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

تونس و الجزایر گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران در مورد نتیجه دیدار مقامات آن دو کشور با رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، را «تکذیب کرده» و شیوه پوشش خبری این دیدارها را نادرست دانستند.

روزنامه «الشرق الاوسط» که با حمایت عربستان سعودی چاپ می‌شود، روز دوشنبه ۱۴ فروردین نوشت تکذیب این اخبار از سوی دفتر ریاست‌جمهوری تونس و خبرگزاری رسمی الجزایر صورت گرفته است.

به نوشته الشرق الاوسط، دفتر ریاست‌جمهوری تونس گزارش رسانه‌های ایران مبنی بر این‌که باجی قائد السبسی، رییس‌جمهوری تونس، در جریان دیدار با وزیر فرهنگ ایران ضمن ستایش از «نقش ایران در منطقه» گفته است که «ایران حامی جهان اسلام در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی [اسرائیل] است» را تکذیب کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز جمعه از تونس دیدار کرد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب و جشنواره فیلم ایرانی در آن کشور حضور یافت.

در پی این دیدار، خبرگزاری دولتی ایرنا، نوشت که رییس‌جمهوری تونس در این دیدار گفته است: «ایران دشمن اصلی‌اش در منطقه رژیم صهیونیستی است. امیدواریم وضعی پیش بیاید که همه کشورهای اسلامی و عربی در کنار ایران قرار گیرند».

خبر ایرنا در ادامه نوشته که آقای السبسی در این دیدار هم‌چنین گفته است: «ایران تنها امید برای مقابله با اسرائیل است و امیدواریم جهان اسلام و جهان عرب در این مواجهه در کنار ایران قرار گیرند».

حال به نوشته الشرق الاوسط، دفتر ریاست‌جمهوری تونس این خبرها را رد کرده و رضا بوقزی، سخنگوی رییس‌جمهوری تونس، نیز به خبرگزاری رسمی تونس گفته است که گفت‌وگو بین طرفین بر چشم‌انداز دستیابی به ثبات منطقه‌ای در دوران پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران متمرکز بوده است.​

الجزایر: بازتاب خبر دیدار دو مقام در رسانه‌های ایرانی غیردقیق است

الشرق الاوسط هم‌چنین می‌نویسد که عبدالعزیز بن علی الشریف، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر گفته است رسانه‌های ایران در پوشش مباحثی که میان رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ ایران و عبدالقادر سِلاّل، نخست‌وزیر الجزایر، رد و بدل شده «دقیق نبوده‌اند».

خبرگزاری‌های ایرانی از قول آقای امیری نوشته بودند که ایران و الجزایر به دنبال تشکیل جبهه‌ای مشترک برای مقابله با تروریسم هستند و در این ارتباط قصد دارند روحانیون دو کشور را در بحث مقابله با تروریسم متحد کنند.

از جمله، خبرگزاری دولتی ایرنا، شش روز پیش خبری در این رابطه منتشر کرده بود که هم‌اینک از خروجی این خبرگزاری در اینترنت حذف شده است.

به نوشته الشرق الاوسط، سخنگوی وزارت خارجه الجزایر دضمن «غیردقیق» خواندن این اخبار گفته است: «در دیدار بین سلال و امیری تأکید بر اهمیت نقش دو کشور در بهبود جنبه‌های فرهنگی به منظور تقویت روابط دوستانه و همکاری دوجانبه بود».

XS
SM
MD
LG