لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

ادامه دستگیری ژنرال‌ها و دادستان‌ها در ترکیه


دستگیری یکی از نظامیان در میدان تقسیم استانبول
دستگیری یکی از نظامیان در میدان تقسیم استانبول

به نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، «بکر بوزداغ»، وزیر دادگستری ترکیه، روز یک‌شنبه ۲۷ تیر گفت که در ارتباط با کودتای نافرجام این کشور تاکنون حدود شش هزار نفر دستگیر شده‌اند که ژنرال بکر ارجان وان، فرمانده پایگاه هوایی اینجیرلیک نیز در میان آنها است.

خبرهای روز یک‌شنبه همچنین حاکی است که ده‌ها تن از ژنرال‌های ارتش ترکیه و دادستان‌های اصلی این کشور نیز در میان دستگیرشدگان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون ۳۴ ژنرال ارتش ترکیه بازداشت شده‌اند که در میان آنها افرادی چون «آدم حدودی»، فرمانده سپاه دوم ارتش و «اردال اوزتورک»، فرمانده سپاه سوم ارتش دیده می‌شوند.

گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که مقام‌های دولت رجب طیب اردوغان شنبه شب و بامداد یک‌شنبه در سراسر ترکیه به عملیات جستجو و دستگیری نظامیانی که در کودتا دست داشته‌اند ادامه داده‌اند.

از آن‌جمله بامداد یک‌شنبه طی عملیاتی در یک پادگان نظامی در شهر دنیزلی در غرب ترکیه، فرمانده این پادگان، «اوزخان اوزباکر»، به همراه ۵۱ نظامی دیگر دستگیر شدند.

سرکوب نیروهای مخالف رجب طیب اردوغان به ارتش محدود نشده و خبرها حاکی از صدور ۲۷۴۵ حکم جلب برای قضات و دادستان‌ها در شهرهای مختلف ترکیه است.

کودتای روز جمعه نظامیان در ترکیه که طی ۲۴ ساعت با ناکامی مواجه شد به کشته‌شدن دست‌کم ۲۶۵ نفر و زخمی شدن ۱۴۴۰ نفر انجامید.

دولت ترکیه، فتح‌الله گولن، روحانی ترک مقیم آمریکا، را متهم به برنامه‌ریزی برای این کودتا می‌کند و قصد دارد همه قضاتی را که به گفته آنکارا با فتح‌الله گولن همفکر هستند دستگیر کند؛ آقای گولن اتهام دست داشتن در کودتا را رد کرده‌است.

ترکیه همچنین فتح‌الله گولن، رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان، را متهم به هدایت گروهی تحت عنوان «سازمان ترور فتح‌الله‌چی» می‌کند که به گفته آنکارا یک دولت دیگر به موازات دولت قانونی ترکیه به‌وجود آورده است.

هنوز مشخص نیست چند نفر از قضات در ترکیه بازداشت شده‌اند اما خبرگزاری دوغان ترکیه از دستگیری ۴۴ قاضی و دادستان در شهر قونیه و ۹۲ قاضی دیگر در شهر غازی‌عینتاب طی شامگاه شنبه خبر می‌دهد.

هم‌چنین خبر می‌رسد که از بامداد یک‌شنبه تظاهرات‌های مختلفی در شهرهای بزرگ ترکیه در جریان است که طی آن، هواداران دولت اردوغان نسبت به نافرجام ماندن کودتا ابراز خوشحالی می‌کنند.

خبرها حاکی از گرد آمدن هواداران اردوغان در میدان تقسیم استانبول، بوق زدن اتوموبیل‌ها در خیابان‌های آنکارا، و جمع شدن افراد در برابر پارلمان و کاخ ریاست‌جمهوری این کشور است.

پروازها به مقصد استانبول نیز که حدد ۲۴ ساعت متوقف شده‌بود از شامگاه شنبه از سر گرفته شد و شمار انبوهی از هواداران دولت در اطراف فرودگاه استانبول گرد آمده‌اند تا از هرگونه اقدام دوباره کودتاگران در به‌هم زدن امنیت این فرودگاه پیشگیری کنند.

رجب طیب اردوغان در روزهای اخیر از هواداران خود خواسته تا همچنان در خیابان‌ها بمانند؛ وی همچنین خواستار استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا شده‌است.

دولت آمریکا نیز برای بررسی استرداد گولن خواستار ارائه مدرک موثق از دست داشتن وی در کودتا توسط ترکیه شده‌است.

XS
SM
MD
LG