لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

ترکیه خرید نفت از گروه حکومت اسلامی را تکذیب کرد


تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه
تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه

وزیر انرژی ترکیه روز دوشنبه، ۲۴ شهریور، گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر این‌که کشورش از گروه «حکومت اسلامی» نفت خریداری کرده را تکذیب کرد.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که مقامات اطلاعاتی غربی خط سیر واردات غیرقانونی نفت از مناطق تحت کنترل گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در شمال عراق به جنوب شرق ترکیه را ردیابی کرده‌اند.

شماری دیگر از رسانه‌ها نیز گزارش‌های مشابهی را منتشر کرده‌اند.

در پاسخ به این خبرها، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، روز دوشنبه با اشاره به خط لوله نفتی کرکوک به ترکیه تاکید کرد که «در نفت این لوله نفتی از داعش وارد نشده است».

وی همچنین افزود که اگر معلوم شود گروه «داعش» نفت غیرقانونی به جنوب شرق ترکیه وارد کرده مقامات ترک اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن به عمل خواهند آورد.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که حکومت اسلامی روزانه دو میلیون دلار از محل فروش نفت درآمد دارد. گروه «حکومت اسلامی» کنترل چندین چاه نفتی در شرق سوریه و شمال عراق را در اختیار دارد.

حکومت خودخوانده اسلامی (داعش سابق) که در زمره گروه‌های تروریستی به‌ شمار می‌آید موفق به تسخیر بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه شده و در آن مناطق خلافت اسلامی اعلام کرده‌ است.

خطرهایی که این گروه برای جامعه جهانی به‌ وجود آورده باعث تشکیل ائتلافی از کشورها برای مبارزه علیه داعش شده و در همین راستا نیز روز دوشنبه، ۳۰ کشور و سازمان طی نشستی در پاریس بیانیه‌ای در حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» صادر کردند.

ترکیه تاکنون حاضر نشده که به شکل علنی از طرح آمریکا برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» حمایت کند. پیش از این ۴۹ تن از شهروندان ترکیه توسط «داعش» به گروگان گرفته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک روز بعد از آن که ترکیه حاضر نشد به نشست متحدان عرب ایالات متحده آمریکا در جده با موضوع مقابله با «داعش» بپیوندد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به آنکارا سفر کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا خواستار سخت‌گیری بیشتر مرزی در جنوب ترکیه است تا جلو ورود مسلمانان داوطلب پیوستن به گروه «خلافت اسلامی» به عراق و سوریه گرفته شود.

XS
SM
MD
LG