لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

انفجار در شهر قیصری ترکیه ۱۳ کشته و ۵۵ زخمی برجای گذاشت


انفجار بمب در شهر قیصری در مرکز ترکیه. روز شنبه ۲۷ آذر.
انفجار بمب در شهر قیصری در مرکز ترکیه. روز شنبه ۲۷ آذر.

روز شنبه ۲۷ آذر انفجار بمبی در شهر قیصری در مرکز ترکیه باعث کشته شدن ۱۳ نظامی ترک و زخمی شدن ۵۵ نفر دیگر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بمب که در یک خودرو کارگذاری شده بود بامداد شنبه در نزدیکی دروازه ورودی دانشگاه ارجیَس شهر قیصری منفجر شد و برخورد این انفجار به یک اتوبوس حامل سربازان باعث کشته و زخمی شدن سرنشینان این اتوبوس شد.

بنا بر گزارش‌ها نظامیان کشته و زخمی شده بیشتر از تکاوران تیپ نیروی هوایی قیصری بودند که روز شنبه در مرخصی به سر می‌بردند.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما «ویسی کایناک»، معاون نخست‌وزیر ترکیه انفجار بامداد شنبه را با دو انفجار شنبه گذشته در نزدیکی ورزشگاه تیم فوتبال بشیکتاش در استانبول مرتبط دانست؛ مسئولیت دو انفجار یادشده را یکی از گروه‌های منشعب‌شده از حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) برعهده گرفته است.

معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت که سبک و روش انفجار قیصری مشابه با دو انفجار قبلی در استانبول است و افزود که این رخدادها «ترکیه را از هدف خود، یعنی مبارزه با ستیزه‌جویی، بازنمی‌دارد.»

در همین حال خبر می‌رسد که دفتر نخست‌وزیری ترکیه با صدور بیانیه‌ای از رسانه‌ها خواسته تا از پوشش بیشتر خبرهای انفجار قیصریه خودداری کنند چرا که انتشار این اخبار «می‌تواند باعث هراس عمومی، وحشت و بی‌نظمی شده و به پیشبرد اهداف سازمان‌های تروریستی کمک کند.»

تنش مسلحانه میان حکومت ترکیه و گروه‌های مسلح کُرد آن کشور از مدتی پیش دوباره تشدید شده و به‌ویژه جنوب شرق ترکیه از چندی پیش شاهد زنجیره‌ای از انفجارها و حملات انتحاری بوده است.

انفجارهای شنبه‌شب گذشته که مقابل استادیوم بشیکتاش و پس از پایان یک مسابقه فوتبال روی داد، ۴۴ کشته برجای گذاشت که ۳۸ تن از آنها مأموران پلیس بودند.

همچنین دست کم ۱۵۵ تن در این انفجارها زخمی شده‌اند که ۱۴ تن از آنها همچنان در مراقبت شدید قرار دارند.

دولت ترکیه در واکنش به دو انفجار در شهر استانبول، ۲۳۵ نفر را در یازده شهر بازداشت کرده، تعدادی از مقام‌های دو حزب طرفدار حقوق کردها را دستگیر کرده و به مواضع پیکارجویان پ‌کاکا در شمال عراق حمله کرده است.

XS
SM
MD
LG