لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

اعتراض ترکیه به نصب پرچم اقلیم کردستان بر ساختمان‌های دولتی کرکوک


نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک
نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک

ترکیه روز چهارشنبه ۹ فروردین مخالفت خود را با به اهتزاز در آمدن پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمان‌های دولتی شهر کرکوک عراق اعلام کرده و در این ارتباط نسبت به «اقدامات یک‌جانبه» هشدار داد.

به گزارش روز سه‌شنبه (هشتم فروردین) خبرگزاری فرانسه، شورای استانی استان نفت‌خیز کرکوک با نصب پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمان‌های دولتی در این منطقه موافق کرده است.

نجم‌الدین کریم، فرماندار کرکوک به خبرنگاران گفته که شورای این شهر به پیشنهاد نصب پرچم اقلیم کردستان در کنار پرچم عراق بر فراز ساختمان‌های دولتی رأی مثبت داده است.

با این حال این تصمیم تنها با موافقت ۲۵ عضو این شورا تصویب شده است، چرا که ۱۶ عضو دیگر که از اعضای عرب و ترکمن شورای استان کرکوک بودند، در این رأی‌گیری شرکت نداشتند.

آقای کریم گفته افرادی که در این رأی‌گیری شرکت نداشتند نیز برادران ما هستند و با آنکه اکثریت اعضا به این تصمیم رای مثبت دادند، ما نسبت به تقویت روابط خود با اعضای مخالف نیز اهتمام خواهیم ورزید.

در پی انتشار این خبر، مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در این باره به یک شبکه تلویزیونی دولتی گفت: «اول این‌که تغییر ترکیب جمعیتی منطقه کار درستی نیست و بقیه را در برابر عمل انجام‌شده قرار دادن و برداشتن گام‌های یک‌جانبه منفعتی به‌دنبال نخواهد داشت.»

او افزود که «ما از تمامیت ارضی عراق و سوریه حمایت می‌کنیم.»

در همین حال سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است که تصمیم مقامات محلی برای نصب پرچم کردستان بر بالای ارگ قدیمی شهر کرکوک می‌تواند منجر به برافروخته شدن شعله تنش‌ها شود.

این سازمان، اقدام شورای کرکوک را «خطر بالقوه‌ای برای هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز گروه‌های قومی و مذهبی ساکن کرکوک که این شهر را خانه خود می‌دانند و می‌خواهند در کنار یکدیگر زندگی کنند، دانسته است.»

کرکوک در منطقه مورد اختلاف میان دولت عراق و دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق قرار دارد.

از زمان درگیر شدن دولت عراق با نیروهای حکومت اسلامی (داعش) در سال ۲۰۱۴ ، کردهای عراق نفوذ خود بر کرکوک را افزایش داده و تقریباً کنترل این شهر را در دست گرفته‌اند.

جنوب غربی کرکوک از جمله منطقه الحویجه، بیش از دو سال و نیم در دست حکومت اسلامی بود.

در کرکوک گروه‌های مذهبی و قومی گوناگونی از جمله اعراب و ترکمن‌ها زندگی می‌کنند که مخالف اقدام شورای استان کرکوک هستند.

XS
SM
MD
LG