لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

ترکیه برای اجرای توافق با اتحادیه اروپا مهلت تعیین کرد


احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه
احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه

احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا تا خرداد ماه سال جاری، تعهد خود مبنی بر لغو روادید سفر به اروپا برای اتباع ترکیه را اجرا نکند، آنکارا توافق بازگرداندن مهاجران و دیگر توافقات با اتحادیه را لغو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ترکیه این مطلب را روز دوشنبه سی‌ام فروردین در یک نشست خبری پیش از ترک آنکارا بیان کرد.

وی از جمله گفت: «چنانچه اتحادیه اروپا اقدامات لازم را انجام ندهد، نمی‌تواند از ترکیه طبیعتاً انتظار اجرای قرارداد را داشته باشد.»

احمد داوداوغلو افزود که ترکیه انتظار دارد روادید سفر به اروپا برای شهروندان ترکیه در ماه ژوئن (خردادماه) لغو شود و چنانچه این اتفاق نیافتد ترکیه دیگر خود را موظف به اجرای تعهدات خود نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به رغم توافق اتحادیه اروپا و ترکیه مبنی بر لغو روادید برای شهروندان ترکیه برای سفر به کشورهای حوزه شنگن، شماری از کشورهای اروپایی چندان نسبت به لغو روادید نظر مساعدی ندارند.

پیش از این، مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، در یک سخنرانی در پارلمان ترکیه اعلام کرده بود که قرارداد ترکیه با اتحادیه اروپا بسیار روشن است.

به گفته او، ترکیه خواهان پایان دادن به تراژدی انسانی است و اروپا تعهد کرده‌است روادید برای شهروندان ترک را لغو کند و اگر اتحادیه اروپا به تعهد خود عمل نکند، کل قرارداد امضا شده از نظر ترکیه بی‌اعتبار خواهد بود.

نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه در ادامه سخنانش، پیش از سفر به شهر استراسبورگ در فرانسه برای دیدار با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد که جامعه جهانی باید از ترکیه برای آنچه او بازکردن مرزهای ترکیه با سوریه با اهداف بشردوستانه خواند، قدردانی کند.

ترکیه و اتحادیه اروپا، ماه گذشته توافقی را با هدف کنترل ورود مهاجران به اروپا و بازگرداندن برخی از آنها به ترکیه، در ازای پاداش‌های مالی و سیاسی به ترکیه امضا کردند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از آنچه توافق اتحادیه اروپا و آنکارا برای بازگرداندن اجباری، گسترده و فوری پناهجویان به ترکیه می‌نامند، انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG