لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

عملیات همزمان پلیس ترکیه در ۱۳ شهر علیه برخی رسانه‌ها


یکی از مخالفان عملیات پلیس، در برابر ساختمان روزنامه زمان در استانبول. ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴
یکی از مخالفان عملیات پلیس، در برابر ساختمان روزنامه زمان در استانبول. ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴

در نخستین ساعات صبح یکشنبه ۲۳ آذر نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه در یک عملیات همزمان در ۱۳ شهر دست‌کم ۲۳ نفر را بازداشت کردند.

سردبیر روزنامه زمان، مدیر شبکه خبری سامان‌یولو، تهیه‌کننده دو سریال تلویزیونی، یک کارگردان سریال‌های تلویزیونی و رئیس پیشین شعبه مبارزه با ترور اداره پلیس در استانبول از جمله بازداشت‌شدگان روز یکشنبه هستند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه دادستانی آن کشور حکم بازداشت ۳۲ نفر را صادر کرده و پرونده‌هایی هم علیه ۳۷ نفر که تعدادی از آنها در بازداشت هستند، گشوده شده‌است.

بامداد یکشنبه دفتر روزنامه زمان در استانبول یکی از محل‌هایی بود که مورد حمله پلیس قرار گرفت.

ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و پلیس در حالی‌که کارکنان و طرفداران روزنامه زمان در اطراف ساختمان دست به تظاهرات زده بودند، وارد دفتر این روزنامه شدند؛ تظاهرکنندگان شعار می‌دادند «مطبوعات مستقل را نمی‌توان ساکت کرد.»

به نوشته روزنامه جمهوریت، پلیس و ماموران امنیتی پس از ساعتی به‌دلیل عدم ارائه مدارک و حکم لازم از دفتر روزنامه زمان خارج شدند. اما بعد از ظهر یکشنبه پلیس و ماموران دادستانی بار دیگر وارد ساختمان روزنامه زمان شدند و اکرم دونانلی، سردبیر این روزنامه را در دفتر کارش بازداشت کردند.

سردبیر روزنامه زمان، چند روزنامه‌نگار و عده‌ای از کادر پلیس از جمله افرادی هستند که حکم بازداشت‌شان صادر شده‌است.

تظاهرات هواداران روزنامه زمان که از صبح روز یکشنبه با شرکت ده‌ها نفر آغاز شده بودند اکنون گسترده‌تر شده و صدها نفر در محوطه ساختمان این روزنامه تجمع کرده و خواستار آزادی دست‌اندرکاران روزنامه زمان هستند.

برخی رسانه‌های ترکیه دلیل این عملیات همزمان و جنجال‌برانگیز را جنگ قدرت بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و فتح‌الله گولن رهبر معنوی ملیون‌ها نفر از شهروندان ترکیه ذکر کرده‌اند.

روزنامه اسلام‌گرای زمان و شبکه تلویزیونی سامان‌یولو از رسانه‌های نزدیک به فتح‌الله گولن هستند.

آقای گولن که سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند یکی از بانفوذترین رهبران دینی ترکیه به‌شمار می‌رود. اما در سال‌های اخیر اختلافات عمیق بین او و رجب طیب اردوغان سبب شده‌است دولت اسلام‌گرای آن کشور دست به پاکسازی گسترده‌ای در وزراتخانه‌ها، نیروهای پلیس، قوه قضائیه و سازمان‌های امنیتی و رسانه‌های دولتی بزند.

آقای اردوغان، فتح الله گولن و طرفدارانش را به تشکیل دولت موازی متهم کرده و تا کنون صدها تن از حامیان آقای گولن بازداشت و محاکمه شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی، وابسته به دولت ترکیه، در تحلیلی جداگانه با استناد به منابع خود می‌گوید که بازداشت این عده مربوط به پرونده‌ای است که در سال ۲۰۰۹ گشوده شد.

در این پرونده دولت وقت ادعا کرده بود گروهی اسلامی معروف به «تحشیه‌جیلر» که نزدیک به القاعده بود قصد داشت دست به عملیات خرابکاری در کشور بزند.

این گروه و رهبر آن «محمد دوغان» که به ملا محمد معروف است از مخالفان عقیدتی فتح‌الله گولن بشمار می‌آیند.

عملیات روز یکشنبه پوشش خبری گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خبرگزاری‌های بین‌المللی داشت و سه حزب اپوزیسیون ترکیه این عملیات را به‌شدت محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تا کنون واکنشی به این دستگیری‌ها نشان نداده ولی احمد داوداوغلو، نخست وزیر و رهبر حزب توسعه و عدالت ساعاتی پس از دستگیری‌های روز یکشنبه گفت همه آنهایی که در این کشور علیه دموکراسی فعالیت می‌کنند تاوان اعمالشان را پس خواهند داد.

XS
SM
MD
LG