لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

محکومیت دو متهم قتل نوجوان فلسطینی در دادگاه اسرائیل


دیوان عالی اسرائیل
دیوان عالی اسرائیل

دادگاه اسرائیل دوشنبه نهم آذر دو متهم از سه یهودی متهم به قتل و زنده سوزاندن یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی را محکوم کرد.

اما در همین حال، این دو فرد محکوم زیر ۱۸ سال هستند و مجازات آنها آسان نخواهد بود و صدور حکم محکومیت برای قاتل اصلی به خاطر «بررسی شرایط روحی او» به تعویق افتاد.

ربودن و زنده سوزاندن محمد حسین ابوخضیر در اوایل تابستان ۱۳۹۳، دوم ژوئیه ۲۰۱۴، موجی از خشم و تظاهرات از سوی فلسطینی‌ها را در پی آورد.

چند ماه پس از آن قتل، پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل شش عضو یک خانواده از یهودیان افراطی را شناسایی و دستگیر کردند.

سه تن از شش «تروریست یهودی» دستگیر شده به پای میز محاکمه آورده شدند؛ روند دادگاه چند ماه طول کشید.

سه قاضی دادگاه بیت المقدس، اورشلیم، دوشنبه، اعلام کردند که سه قاتل در صدد قتل فلسطینی‌ها برای «انتقام‌گیری بوده‌اند».

از سوی دیگر، از آنجا که دو فرد محکوم شده، زیر ۱۸ سال سن دارند، تعیین مجازات برای آنها مستلزم طی شدن یک روند قانونی طولانی است.

روان‌شناسان استخدام شده از سوی تیم وکلای محکومین تنها چهار روز پیش از صدور حکم، به طور ناگهانی مدعی شدند که «یوسف حییم بن داوید»، ۳۰ ساله، متهم اصلی قتل باید مورد بررسی‌های روان‌درمانی قرار گیرد.

یوسف حییم بن داوید تنها متهم اصلی بالای ۱۸ سال است که سه قاضی او را قاتل اصلی توصیف کرده و دو محکوم زیر ۱۸ ساله را به کمک به قتل محکوم کردند.

در همین حال، دادگاه برای بررسی ادعای روان‌شناسان، تا تعیین حکم یوسف حییم بن داوید، فرصت قائل شد.

وکلای مدافع عرب خانواده ابوخضیر گفتند که «دستگاه قضایی اسرائیل از قاتلان یهودی حمایت می‌کند».

پدر و بستگان زیادی از طایفه ابوخضیر، که در منطقه فلسطینی‌نشین شمال قدس زندگی می‌کنند، در دادگاه بیت‌المقدس حضور داشتند.

پدر مقتول به رسانه‌ها گفت: «حال اسرائیل باید خانه این تروریست‌ها را خراب کند همانگونه که خانه فلسطینی‌های عامل حمله به یهودیان را ویران می‌کند.»

آقای ابوخضیر ابراز «نگرانی» کرد که دادگاه سرانجام بن داوید را تبرئه کند؛ وی گفت: «روند دادگاه ظاهرسازی و فریبی بزرگ بود.»

قاتلان گفته بودند که به انتقام ربودن و قتل سه نوجوان یهودی در اواخر بهار سال گذشته، محمد حسین ابوخضیر را ربوده و کشتند.

این قاتلان هم‌چنین به تلاش در طرح ناکام ربودن یک پسربچه ۷ ساله فلسطینی یک روز قبل از ربودن ابوخضیر متهم بودند.

در پی قتل سه نوجوان یهودی بدست دو عضو همسو با حماس در کرانه باختری و سپس ماجرای کشته شدن محمد حسین ابوخضیر، بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بالا گرفت و کار به جنگ ارتش اسرائیل در غزه کشید؛ در عملیاتی حدوداً دوماهه بیش از ۲۴۰۰ فلسطینی کشته و بخش‌های گسترده‌ای از غزه ویران شد.

در این میان، اسرائیل هنوز قاتلان خانواده فلسطینی «دوابشه» و زنده سوزاندن نوزاد ۱۸ ماهه و سپس مرگ والدین این خانواده را شناسایی نکرده‌است.

سپیده‌دم ۹ مرداد امسال، ژوئیه ۲۰۱۵، آبادی‌نشین‌های افراطی به درون خانه «دوابشه» در روستای فلسطینی «دوما» بطری‌های آتش‌زا پرتاب کردند؛ اقدامی که طی آن نوزاد شیرخواره در شعله‌ها سوزانده شد و سپس پدر و مادر نوزاد در بیمارستان اسرائیل جان دادند؛ کودک ۴ ساله دیگر خانواده پس از چند ماه بستری بودن در بیمارستان زنده ماند.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به پرسش‌های زیادی که درباره به ظاهر ناکامی نهادهای امنیتی در دستگیری قاتلان خانواده «دوابشه» مطرح بوده، مدعی شده‌اند که «بیشترین تلاش» به عمل آمده اما «تروریست‌های یهودی» این ماجرا پیدا نشده‌اند.

کمتر از دو ماه پس از ماجرای خانواده «دوابشه» شعله بحرانی درگرفت که اکنون وارد سومین ماه خود شده است؛ هر روز چند نوجوان و جوان فلسطینی با چاقو یا سوار بر اتومبیل به اسرائیلی‌ها حمله می‌کنند.

در دور جدید بحران تا کنون ۲۳ اسرائیلی و بیش از یکصد فلسطینی کشته شده‌اند.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، در روزهای گذشته اذعان کرد که این بحران هفته‌ها ادامه خواهد یافت و نمی‌توان پایانی در آینده نزدیک برای آن متصور شد.

XS
SM
MD
LG