لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

قصد رئیس جمهوری اوکراین برای اعلام آتش‌بس یک‌جانبه در شرق کشور


پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین
پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین
به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری جدید اوکراین، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد خبر داد که قصد دارد به‌زودی به نیروهای ارتش کشورش که با جدایی‌طلبان درگیرند دستور آتش‌بس یک‌جانبه بدهد تا از این طریق به شورشیان فرصتی برای خلع سلاح داده شود.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس و هم‌چنین خبرگزاری فرانسه، این رویکرد جدید پترو پوروشنکو در چارچوب طرح صلح ریاست‌جمهوری اوکراین اتخاذ شده‌است که هدف از آن ترک مخاصمات و کوشش برای به‌رسمیت شناخته شدن دولت اوکراین از سوی مسکو است.

آقای پوروشنکو روز چهارشنبه در باره این آتش‌بس یک‌جانبه گفت: «زمان آتش‌بس بسیار کوتاه خواهد بود و واحدهای غیرقانونی مسلح نیز باید سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و طی این مدت زمان، نظم باید به منطقه بازگردد.»

وی افزود که «بلافاصله پس از آن تمامی طرف‌های درگیر باید حمایت خود از طرح صلح ریاست‌جمهوری را اعلام کنند و این امر باید بسیار سریع رخ بدهد.»

این اظهارات پترو پوروشنکو یک روز پس از تماس تلفنی او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بیان می‌شود.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین خبر داده‌است که رهبران دو کشور در این تماس تلفنی «در مورد یک سلسله اقدامات سریع برای دست‌یابی به آتش‌بس» سخن گفته‌اند و کرملین نیز مطرح شدن این بحث در این مکالمه تلفنی را تأیید کرده‌است.

طرح ریاست‌جمهوری اوکراین ضمن درخواست برای ترک مخاصمه با جدایی‌طلبان، از ولادیمیر پوتین نیز می‌خواهد تا دولت جدید اوکراین را به رسمیت بشناسد.

پترو پوروشنکو که از سرمایه‌داران در صنعت شکلات‌سازی است پس از پیروزی در انتخابات ۲۵ ماه مه ریاست‌جمهوری، قول داد که بحران شرق کشور را به‌زودی حل و فصل کند.

پس از به روی کار آمدن دولت هوادار غرب در کی‌یف، پایتخت اوکراین، بخشی از روس‌زبانان شرق این کشور اعتراضاتی را به این روند آغاز کردند و پس از آن گروه‌های مسلح از جدایی‌طلبان کنترل بخش‌هایی از این مناطق را در دست گرفتند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین، دولت روسیه را به تحریک روس‌زبانان شرق اوکراین و مسلح کردن آن‌ها برای اشغال این مناطق متهم کرده‌اند. روسیه اما گفته به دنبال بحران در اوکراین نیست و مسائل این کشور باید توسط اوکراینی‌ها حل شود.
XS
SM
MD
LG