لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

درخواست سازمان ملل برای تلاش مضاعف جهت برقراری آتش‌بس در یمن


صحنه‌ای از درگیری‌ها در یمن
صحنه‌ای از درگیری‌ها در یمن

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه روز سه‌شنبه، ششم مرداد، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس در یمن را «دو چندان» کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «استیون اُبریــِن» با اعلام این درخواست همچنین خبر داد که در هفته‌های آینده به یمن سفر خواهد کرد «تا به چشم خود نیازهای مردم یمن و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند» را ببیند.

آقای ابرین با اشاره به این‌ که تازه‌ترین آتش‌بس در یمن هم تنها ساعاتی چند دوام نیاورد گفت که «این نزاع خسارات رقت‌انگیزی به مردم یمن زده‌ است، مردمی که پیش از این هم در رنج و عذاب بودند.»

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: «باید تلاش‌هایمان را برای برقراری یک آتش‌بس مورد احترام از سوی تمامی طرف‌های درگیر دوبرابر کنیم، تا بدین‌ وسیله بتوانیم کمک‌های اولیه را به نیازمندان رسانده و زمان و فضایی ایجاد کنیم تا مگر آتش‌بسی طولانی‌تر و یا راه حلی سیاسی برای این نزاع به‌ دست آید.»

سازمان ملل متحد برای کمک‌های بشردوستانه به یمن درخواست ۱٫۶ میلیارد دلار کرده‌ است، اما تاکنون تنها ۱۵ درصد آن یعنی ۲۴۱ میلیون دلار را دریافت کرده‌ است.

استیون ابرین با اشاره به این موضوع خطاب به شورای امنیت اظهار داشت که کمک‌های جمع‌شده برای یمن «به طور تأسف‌آوری کم است».

بنا بر گزارش‌های سازمان ملل، هشتاد درصد از مردم یمن، یعنی در حدود ۲۱ میلیون نفر، نیازمند کمک و حفاظت هستند و بیش از ۱۰ میلیون نفر از آنها برای تهیه آب و غذا دچار مشکل شده‌اند.

استیون ابرین روز سه‌شنبه گفت که طرح کمک به سه میلیون نفر از این نیازمندان «حاضر و آماده» است و از لحظه‌ای که آتش‌بس برقرار شود این طرح به اجرا درخواهد آمد.

آخرین آتش‌بس در یمن که سومین آتش‌بس از زمان آغاز درگیری‌ها در این کشور به‌ شمار می‌آید روز سه‌شنبه با ازسرگیری حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربستان و بروز درگیری در جنوب یمن، ملغی شد.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان بامداد دوشنبه آتش‌بسی یک‌طرفه اعلام کرده‌ بودند تا کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در یمن برسد.

از درگیری‌ها در یمن چهار ماه می‌گذرد و در این مدت شیعیان حوثی مورد حمایت ایران موفق به برکناری رئیس‌جمهور مورد حمایت عربستان سعودی در این کشور شده‌اند.

XS
SM
MD
LG