لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۸

انتقاد سازمان ملل از گفته‌های ترامپ در مورد لغو توافق تغییرات اقلیمی


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

سازمان ملل متحد روز جمعه هفتم خرداد از گفته‌های دونالد ترامپ مبنی بر این‌که در صورت رئیس جمهور شدن توافق پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی را لغو خواهد، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل تأکید کرد توافق تغییرات اقلیمی کنفرانس پاریس برای حفظ سیاره زمین بسیار حیاتی است.

توافق تاریخی پاریس که به امضای ۲۰۰ کشور رسیده تمامی این کشور‌ها را موظف می‌کند که تولید گازهای گلخانه‌ای خود و استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

سخنگوی سازمان ملل روز جمعه در این مورد افزود که «توافق‌نامه پاریس یکی از دستاوردهای کلیدی برای اطمینان بخشیدن به روندی به‌شمار می‌رود که به منظور تضمین قابل سکونت بودن زمین برای همه ما و نسل‌های آینده طراحی و تدوین شده‌است و رهبران جهان برای تصویب آن چالش‌های بسیاری را پشت سر نهاده‌اند».

دونالد ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ششم خرداد طی یک سخنرانی قول داد در صورت رسیدن به قدرت، توافق‌نامه تغییرات اقلیمی که حدود پنج‌ماه پیش مورد توافق ۱۷۵ تن از رهبران جهان قرار گرفت و ماه گذشته سرانجام امضا شد را از سوی آمریکا ملغی اعلام خواهد کرد.

آقای ترامپ پیش از این در اظهارنظرهای دیگر گفته بود علاقه چندانی به این توافق‌نامه ندارد و کوشش خواهد کرد زمینه برای بحث مجدد دربارهٔ آن را فراهم کند ولی وی روز پنجشنبه تأکید کرد توافق‌نامه را پاره می‌کند.

وی گفت: «توافقنامه تغییرات اقلیمی کنفرانس پاریس را لغو می‌کنیم و تمام مبالغی را که از مالیات آمریکایی‌ها به حساب برنامه‌های سازمان ملل در زمینه گرمایش زمین واریز می‌شود متوقف می‌سازیم».

این در حالی است که بان گی‌مون از توافق‌نامه کنفرانس پاریس به عنوان غرورآفرین‌ترین دستاورد در طول ده سال کار خود به عنوان دبیرکل سازمان ملل یاد می‌کند.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل تأکید کرد بان گی‌مون هیچ برنامه‌ای برای آگاه ساختن دونالد ترامپ نسبت به مزیت‌های اجرای توافق‌نامه کنفرانس پاریس ندارد.

کنفرانس تغییرات اقلیمی ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد از ۹ تا ۲۱ آذر ۱۳۹۴ (۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵) در شهر پاریس برگزار شد.

این کنفرانس ۲۱اُمین کنفرانس سالانهٔ طرف‌های معاهدهٔ کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ و یازدهمین ملاقات پیمان کیوتو تاکنون بود.

هدف اصلی این کنفرانس به دست آوردن یک توافق‌نامه و قراردادی جهانی برای تغییرات اخیر آب‌وهوایی با حضور تمام ملت­‌های جهان به منظور کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی و گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان و تلاش برای رساندن افزایش دمای جهانی به زیرِ دو درجهٔ سلسیوس بود.

آمریکا و چین – دو کشوری که بیش از سایر کشورها در انتشار آلاینده‌ها دست دارند – اعلام کرده‌اند این توافق‌نامه را طی سال جاری میلادی به تصویب می‌رسانند.

XS
SM
MD
LG