لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

«خشونت‌بارترین سال» برای کرانه باختری در یک دهه اخیر


گزارش تازه سازمان ملل متحد از وضعیت سرزمین‌های فلسطینی می‌گوید سال ۲۰۱۵، خشونت‌بارترین سال برای کرانه باختری در یک دهه اخیر بوده‌است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، گزارش ۱۹ صفحه‌ای سازمان ملل با عنوان «زندگی‌های ازهم‌گسیخته»، دوشنبه ۲۴ خرداد از سوی دیوید کاردن رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی منتشر شد.

این گزارش «اثرات ویرانگر» زندگی در زیر تنش‌های روزانه ضمن قوانین نظامی بر چهار میلیون و هشتصد هزار فلسطینی را به تصویر می‌کشد.

گزارش به «روند فزاینده بی‌دفاعی فلسطینی‌ها» در برابر نظامی‌گری اسرائیل و «نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر، مشقات تحمیل شده به فلسطینی‌ها» را ناشی از ادامه اشغالگری اسرائیل دانسته و یادآور شده‌است که این اشغالگری در روزهای اخیر وارد پنجاهمین سال خود شد.

گزارش می‌گوید، موارد ثبت شده خشونت‌بار در سال ۲۰۱۵ در کرانه باختری دست‌کم ۳۰۵ برخورد بوده‌است.

یک سال قبل از آن، در سال ۲۰۱۴، موارد گزارش شده خشونت‌بار، دستکم ۲۱۷ مورد بود.

حملات خیابانی جوانان و نوجوانان فلسطینی به اسرائیلی‌ها، با چاقو و یا زیر گرفتن با خودرو، در چهار ماه آخر سال ۲۰۱۵ در جریان بود که هنوز نیز کمابیش ادامه دارد.

در چهار ماه پایانی سال ۲۰۱۵، واکنش اسرائیل به فلسطینی‌ها تشدید شد زیرا در این مدت ۲۵ اسرائیلی بدست فلسطینی‌ها کشته شدند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ۱۴۶ کشته مربوط به سال ۲۰۱۵ در کرانه باختری از فلسطینی‌هایی بودند که در آستانه حملات خیابانی به اسرائیلی‌ها کشته شدند.

اما ۹۴ فلسطینی دیگر نیز در این سال در تظاهرات یا هجوم نظامیان اسرائیلی به مناطق فلسطینی کشته شدند.

گزارش تأکید دارد در یک دهه اخیر، کشته شدن فلسطینی‌ها در کرانه باختری با روندی فزاینده روبروست.

گزارش سازمان ملل یادآور می‌شود که نزدیک به ۹۰ هزار فلسطینی بی‌خانمان‌شده در جنگ تابستان دو سال پیش غزه، هنوز خانه‌ای برای زندگی ندارند و آواره هستند.

این گزارش به تعرض‌های شهرک‌نشین‌های اسرائیلی به کشاورزان فلسطینی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید، ریشه‌کن کردن درختان زیتون فلسطینی‌ها با هدف راندن آنها از مزارع‌شان انجام می‌شود.

گزارش سازمان ملل در حالی انتشار یافته که در واکنش اسرائیل به حمله مسلحانه دو پسرعموی فلسطینی به اسرائیلی‌ها در یک مرکز خرید و تفریح در چهارشنبه شب گذشته، هنوز بخش‌هایی از کرانه باختری زیر محاصره است و صدها فلسطینی در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند.

اسرائیل در روزهای اخیر روند خراب کردن خانه عوامل حمله به شهروندان خود را نیز تسریع کرده است؛ سازمان ملل و برخی کشورها اسرائیل را به شکیبایی در واکنش به حمله تل‌آویو فرا خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG