لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

ظریف: در برخی موارد هنوز اختلاف‌ها باقی است


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (نفر وسط)
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (نفر وسط)

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۵ تیر در پایان مراسم شب قدر در وین در جمع خبرنگاران گفت: «در تلاش هستیم برخی از اختلافات باقی‌مانده را حل کنیم اما در برخی موارد هنوز اختلاف‌ها باقی است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف در ادامه با ذکر این‌که «نتیجه هنوز معلوم نیست» گفت: «از مردم درخواست دعا داریم تا هرچه که صلاح اسلام و مسلمین و صلاح ملت است، مقدر شود.»

مذاکرات اتمی در آخرین روزهای مهلتی که یک بار از دهم تیر ماه تا ۱۶ تیر تمدید شده است، میان ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، روز دوشنبه شش وزیر خارجه کشورهای گروه ۱+۵ ساعت از ساعت یازده و نیم بامداد به وقت محلی بین خود جلسه هماهنگی برگزار کردند.

اظهارات وزیر خارجه چین در وین

روز یک‌شنبه وزیران خارجه فرانسه، آلمان، روسیه همراه فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، نیز به وین، پایتخت اتریش رفته و به جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران پیوسته‌اند.

هم‌چنین به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، «وانگ یی»، وزیر خارجه چین روز دوشنبه برای شرکت در مذاکرات وارد وین شده و در بدو ورود خود گفت که «پیشرفت تازه‌ای در مذاکرات در روزهای گذشته به دست آمده‌است و هنوز موضوعات متعددی باقی مانده‌است.»

وی افزود: «ما معتقدیم که برای موضوعات باقی‌مانده راه حل‌های قابل قبولی می‌تواند به دست آید و در نتیجه توافق جامع قابل دسترسی است.»

«وانگ یی» اضافه کرد: «آنچه مهم است امروز و فردا همه طرف‌ها به‌ویژه ایران و آمریکا باید تصمیم‌های نهایی را هر چه زودتر اتخاذ کنند.»

وی در پایان گفت: «امروز من بازگشتم تا آمادگی چین را برای ایفای نقش برای دستیابی به توافق جامع به نمایش بگذارم.»

مسئله تحریم تسلیحاتی ایران

حاضران در جلسه مذاکرات روز دوشنبه به خبرنگار اعزامی رادیو فردا گفتند از آنجا که ایران به طور کل معتقد است که تحریم فروش تسلیحات به ایران نباید با موضوع هسته‌ای مرتبط می‌شد، ایران نمی‌خواهد که با گنجاندن این موضوع در توافق جامع، به آن رسمیت ببخشد و می‌خواهد در فرصت دیگر برای رفع این تحریم تلاش کند.

شماری از خبرنگاران نیز گزارش می‌دهند که موضوع منع فروش جنگ‌افزار به ایران، و گنجانده شدن یا نشدنِ آن در قطعنامه تازه شورای امنیت، در پی توافق، از موضوعات مورد بحث توسط وزراست؛ و روسیه و چین در این زمینه با اروپا و آمریکا هم نظر نیستند.

رسانه‌های داخلی ایران: ضرب‌الاجل نهایی چهارشنبه یا پنج‌شنبه است

خبرگزاری دولتی ایرنا و هم‌چنین خبرگزاری فارس، روز دوشنبه ۱۵ تیر، به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کردند که نگارش ضمیمه فنی متن توافق نهایی دربارهٔ برنامه اتمی ایران «۷۰ درصد» و نگارش برخی ضمیمه‌های دیگر برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا «۹۰ درصد» پیشرفت داشته‌است.

ظریف و هیئت ایرانی در مراسم «شب احیا» در وین
ظریف و هیئت ایرانی در مراسم «شب احیا» در وین

این «منبع آگاه» همچنین ضرب‌الاجل نهایی برای توافق ایران و گروه ۱+۵ را شب چهارشنبه یا بامداد پنج‌شنبه ذکر کرد.

اظهارات این «منبع آگاه» در حالی بیان می‌شود که وزیران خارجه ایران، روسیه و چین، طبق برنامه‌های قبلی قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، هفتم و هشتم ژوئیه، برای شرکت در اجلاس سران گروه اقتصادی «بریکس» و سازمان همکاری شانگهای به اوفا در روسیه بروند.

هم‌چنین از سوی دیگر، در همین حال، بر اساس «قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران» اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران تا پنج شنبه نهم ژوئیه به سرانجام نرسد، کنگره آمریکا به جای ۳۰ روز، ۶۰ روز برای بازنگری توافق نهایی احتمالی مهلت خواهد داشت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بعدازظهر یکشنبه سرنوشت مذاکرات دربارهٔ برنامه اتمی ایران را در شرایط کنونی مبهم دانسته و گفته بود که هنوز مسائل دشوار حل‌نشده‌ای وجود دارد.

این «منبع آگاه» گفت که سخنان آقای کری «چندان منفی» نبوده اما در برخی از موارد «مشکلات جدی» باقی‌مانده‌است.

وی اضافه کرد: «امروز بحث‌های تندی بین ایران با طرف مقابل صورت گرفت.»

دولت ایران قصدی برای برگزاری جشن هسته‌ای ندارد

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره احتمال برگزاری جشن هسته‌ای پس از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ اظهار کرد: «تا عصر روز یکشنبه هیچ درخواستی برای برپایی جشن هسته‌ای به وزارت کشور یا استانداری نرسیده است.»

وی در ادامه افزود: «دولت بنای برگزاری هیچ جشنی (برای توافق جامع احتمالی) را ندارد.»

وی توضیح بیشتری در مورد علت این تصمیم نداد.

هیئت آژانس در تهران

همزمان با ادامه مذاکرات اتمی در وین، هیئت پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه وارد تهران شد و قرار است با مسئولان سازمان انرژی اتمی، نماینده دائم ایران در آژانس و همچنین مسئولان شورای عالی امنیت ملی ایران مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هدف از سفر یک‌روزه این هیئت را مذاکره دربارهٔ «جزئیات تفاهمات صورت گرفته» در سفر اخیر یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران ذکر کرد.

به گفته آقای کمالوندی، در این هیئت ترو واریانتا و کلنل تروتا، دو تن از دستیاران ویژه آقای آمانو حضور دارند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه ۱۱ تیرماه، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرد.

آقای آمانو روز شنبه اعلام کرد که در صورت همکاری ایران، آژانس می‌تواند گزارش خود در مورد «ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه اتمی ایران را ظرف شش ماه آینده (پایان سال میلادی جاری) تهیه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل ابهام دربارهٔ «ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه اتمی ایران خواستار انجام اقداماتی از جمله بازدید از مرکز نظامی پارچین است.

در ماه‌های گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقامات نظامی ایران بارها مخالفت شدید خود را با دسترسی به مراکز نظامی ایران و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران برای حل «مسائل باقی‌مانده» بین ایران و آژانس اعلام کرده‌اند.

با این حال روزنامه کیهان روز شنبه خبر داد که «با توجه به اطلاعات و گزارش‌های فعلی» متن توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ بر اساس چارچوب تفاهم لوزان نوشته شده و «هیچ اصلاح اساسی در آن صورت نگرفته‌است.»

به گفته این روزنامه، در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «مراکز مشکوک» ایران «صرفاً تغییر ادبیات رخ داده» و دسترسی به اسناد، مکان‌ها، افراد و تجهیزات نظامی «به هیچ وجه استثناء نشده‌است.»

XS
SM
MD
LG