لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۰

«رویارویی تنش‌آمیز» ناوشکن آمریکایی با قایق سپاه در خلیج فارس


ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس مِیهَن» حامل موشک‌های هدایت‌شونده است.
ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس مِیهَن» حامل موشک‌های هدایت‌شونده است.

نیروی دریایی ایالات متحده از رویارویی «تنش‌آمیز» یک ناوشکن خود با یکی از شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس خبر داده و می‌گوید که ناوشکن آمریکایی در این رویارویی به سوی قایق سپاه گلوله منوّر شلیک کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه، ۶ اردیبهشت، به نقل از ستوان «ایان مک‌کاناهی»، از نظامیان ناوگان پنجم ایالات متحده، مستقر در بحرین، خبر داد که این رویارویی روز دوشنبه رخ داده است.

به گفته این نظامی آمریکایی، قایق تندروی سپاه به ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس مِیهَن» نزدیک شده و «تا ۵۰۰ متری» آن آمده است.

ایان مک‌کاناهی افزود که ناوشکن میهن «برای مشخص شدن قصد و نیت شناور ایرانی، چندین بار سعی کرد با شناور ایرانی از طریق رادیوی عرشه-به-عرشه تماس برقرار کرده و پیام‌های هشدارآمیز ارسال کند».

به گفته او، ناوشکن آمریکایی بدین منظور همچنین تغییر مسیر داده، دو بار آژیر خطر به صدا درآورده و پنج بار نیز سوت کشتی را کشیده است.

این نظامی آمریکایی افزود که خدمه ناوشکن همچنین پشت سلاح‌های ناو مستقر شده و گلوله منوری را نیز به سوی شناور سپاه شلیک کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، پس از این اقدامات، قایق سپاه از نزدیکی ناوشکن آمریکایی و از محل دور شده است.

مقام‌های ایرانی تا روز چهارشنبه هنوز گزارشی در مورد این حادثه مخابره نکرده‌اند.

یک مقام آمریکایی که نام او ذکر نشده نیز در این باره به شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز گفت که قایق سپاه «با وجود هشدارهای صریح، با سرعت بالا به سوی ناوشکن آمریکایی آمده و خدمه قایق نیز دست‌به‌اسلحه بوده‌اند. چنین اقدامی به طور آشکار مصداق رفتار تحریک‌آمیز است.»

ناوشکن یواس‌اس مِیهن، در ماه ژانویه نیز ناچار شد به سوی چهار قایق سپاه تیرهای هشدار شلیک کند. بی‌پاسخ ماندن این هشدارها باعث شد که خدمه ناوشکن میهن سه بار نیز با مسلسل کالیبر ۵۰ به سوی قایق سپاه شلیک هشدارآمیز انجام دهند.

مقام‌های آمریکایی بارها اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌ شدن به ناوهای این کشور را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند و مقام‌های کاخ سفید پیش از این در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌اند.

گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» به نقل از یک آمار پنتاگون حاکی است که تعداد رویارویی شناورهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس، در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۵، تقریبا به دو برابر افزایش پیدا کرده ‌است.

ادامه رویارویی شناورهای سپاه پاسداران با ناوهای آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری، هر قایق تندرو ایرانی که برای ناوشکن‌های آمریکایی در آب‌های خلیج فارس مزاحمت ایجاد کند، هدف قرار خواهد گرفت.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، آن چه را «اخطار» به «شناورهای بیگانه» توصیف می‌کند، «امری طبیعی» دانسته که در «آب‌های سرزمینی ایران» انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG