لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

آمریکا گفت‌وگوی مستقیم دیپلمات ارشد خود با حوثی‌ها را تأیید کرد


مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که یک دیپلمات ارشد آمریکایی هفته گذشته در عمان با نمایندگان شورشیان حوثی دیداری یک‌روزه داشته و طرفین در مورد گروگان‌های آمریکایی و همچنین یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال می‌نویسد که این دیدار که در مسقط انجام شده دیداری «مخفیانه» بوده و این نخستین دیدار مقام‌های ارشد دولت اوباما با شورشیان حوثی است.

به نوشته این روزنامه، آمریکایی‌ها برای سفر و پرواز سخنگوی حوثی‌ها و هیئت همراه به مسقط تسهیلاتی را فراهم کرده و به این امر کمک کرده‌اند.

تماس‌های پیشین دولت اوباما با شورشیان حوثی از طریق مقامات عمانی صورت می‌گرفته است.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد بازداشت چهار شهروند آمریکایی توسط شورشیان حوثی مورد حمایت ایران منتشر شده‌ بود.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۲ خرداد، گزارش داد که دیدار مستقیم دو طرف، باعث آزادی کیسی کومب، خبرنگار آمریکایی، توسط حوثی‌ها شده اما سه شهروند دیگر آمریکایی، که دو تن از آنها یمنی‌تبار و یک تن سومالیایی‌تبار است، هم‌چنان در بازداشت حوثی‌ها هستند.

بنا بر گزارش‌ها، دولت آمریکا کوشیده تا در این دیدار مسائل دیگری را نیز با حوثی‌ها مطرح کرده و ازجمله از آنها خواسته تا از شلیک به سمت مواضع عربستان در مرز عربستان با یمن خودداری کنند.

یکی از افراد مطلع از جلسه این دیدار نیز خبر داده‌ است که نمایندگان حوثی در گفت‌وگو با طرف آمریکایی از قطعنامه جدید سازمان ملل مربوط به تحریم یکی از رهبران اصلی حوثی‌ها گلایه کرده‌اند.

به نوشته رویترز، مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در ارتباط با دیدار انجام‌شده در مسقط به خبرنگاران گفت که «این دیدارها به طور عام، جزئی از تعامل گسترده ما با عناصر مختلف در طیف‌های سیاسی یمن است».

او توضیح داد که دیپلمات ارشد آمریکایی که در مسقط با حوثی‌ها دیدار کرده «ان پترسون»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، است که به تازگی جهت تلاش برای دست‌یابی به آتش‌بس در یمن، به اردن و عربستان نیز سفر کرده‌ بود.

خانم هارف افزود که آمریکا در این دیدارها «می‌کوشد تا تمامی طرف‌ها، ازجمله حوثی‌ها، را متقاعد کند تا در روند سیاسی به رهبری سازمان ملل شرکت کنند و در گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی شده در ژنو حضور به هم رسانند.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در دیداری که با همتای ایرانی خود در ژنو داشت، در کنار مسائل هسته‌ای مسئله یمن را نیز به طور مختصر با وی در میان گذاشت.

مری هارف روز سه‌شنبه از توضیح درباره این بخش از گفت‌وگوهای کری و محمدجواد ظریف امتناع کرد، اما گفت که به باور او، طرفین در مورد مسئله آمریکایی‌های بازداشت‌شده توسط حوثی‌ها صحبتی نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG