لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

بازگشت تفنگداران آمریکایی به افغانستان؛ استقرار در جنوب کشور


روز شنبه، نهم اردیبهشت، اعلام شد که گروهی از تفنگداران آمریکایی به افغانستان بازگشته و در قرارگاهی در جنوب این کشور مستقر شده‌اند.

نیروهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در سال ۲۰۱۴ به عملیات جنگی خود در افغانستان پایان دادند و این نخستین بار از آن زمان است که تفنگداران آمریکایی به افغانستان بازمی‌گردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، روز شنبه در مراسم بازگشت تفنگداران آمریکایی به استان هلمند شرکت کرد.

در حدود ۳۰۰ تفنگدار آمریکایی که از روز شنبه در هلمند مستقر شدند در چارچوب مأموریتی مستشاری وارد افغانستان شده و قرار است به نیروهای دولتی افغانستان برای مبارزه با گروه طالبان آموزش و کمک ارائه بدهند.

هلمند از مراکز اصلی کشت خشخاش است که محصولات آن برای تأمین مالی طالبان اهمیت دارد.

این استان پرتلفات‌ترین درگیری‌ها بین نیروهای غربی و طالبان را در دهه اخیر به‌ خود دیده است. گروه طالبان در حال حاضر عملاً کنترل ده شهرستان از ۱۴ شهرستان ولایت هلمند را در دست دارد.

خبر استقرار دوباره تفنگداران آمریکایی در هلمند یک روز پس از آن اعلام می‌شود که گروه طالبان افغانستان از آغاز عملیات بهاره خود خبر داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای که روز جمعه به برخی رسانه‌ها ارسال شد، ضمن اعلام آغاز عملیات بهاره این گروه گفت که در عملیات جدید این گروه، تنها نیروهای ائتلاف غربی و مأموران امنیتی افغانستان هدف قرار خواهند گرفت.

در حدود ۸۴۰۰ نفر از نیروهای نظامی آمریکایی همراه با حدود ۵ هزار نفر از نیروهای ناتو هم‌اینک در افغانستان حضور دارند.

گروه طالبان عملیات جدید خود را با اشاره به ملا اختر منصور، رهبر پیشین این گروه که در حمله هواپیمای بی‌سرنشین آمریکا کشته شد، «عملیات منصوری» نام‌گذاری کرده است.

عملیات بهاره طالبان چند روز پس از آن اعلام می‌شود که حمله این گروه به پایگاهی نظامی در شمال افغانستان، به کشته شدن بیش از ۱۴۰ تن از نظامیان این کشور منجر شد.

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت، از احتمال ارسال سلاح‌های روسی به گروه طالبان خبر داد و گفت که آمریکا باید در این باره با روس‌ها مقابله کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال جان نیکلسون در یک نشست خبری در کابل و در کنار ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، بدون توضیحات بیشتر افزود که او احتمال ارسال اسلحه از سوی روسیه به طالبان را رد نمی‌کند.

روسیه ارسال اسلحه برای طالبان را رد می‌کند و، به گفته مقام‌های روسی، ارتباط آنها با طالبان در حد متقاعد ساختن آنان برای آشتی با دولت افغانستان است.

در حال حاضر تهدیدات امنیتی افغانستان بیشتر از جانب نیروهای طالبان است که بر چهل درصد خاک این کشور نفوذ یا تسلط دارند.

XS
SM
MD
LG