لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

«استفاده مشترک» گروه‌های شیعه و ارتش آمریکا از یک پایگاه در عراق


پایگاه نظامی «تَقَدُم» در غرب بغداد در استان انبار
پایگاه نظامی «تَقَدُم» در غرب بغداد در استان انبار

گزارش خبرگزاری بلومبرگ از قول دو مقام ارشد دولت آمریکا حاکی است که هم‌اینک نیروهای شیعه مورد حمایت ایران و سربازان ارتش آمریکا، در استان انبار عراق مشترکاً از یک پایگاه نظامی استفاده می‌کنند.

بلومبرگ روز سه‌شنبه، دوم تیر، در گزارشی از قول مقام‌های ارشد آمریکایی، بدون ذکر نام آنها، نوشت که پایگاه «تقدم» در استان انبار، که از سوی گروه‌های شیعه موسوم به «بسیج مردمی» (حشد الشعبی) استفاده می‌شود همان پایگاهی است که ۴۵۰ نظامی دیگر آمریکایی نیز که برای آموزش نیروهای عراقی راهی آن کشور هستند قرار است در آن مستقر شوند.

گزارش مهرداد قاسمفر در مورد «استفاده مشترک» گروه‌های شیعه و ارتش آمریکا از یک پایگاه در عراق
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:37 0:00
لینک مستقیم

به نوشته بلومبرگ، این در حالی است که برخی از این گروه‌های شیعه مستقر در این پایگاه، در گذشته به نیروهای آمریکایی حمله کرده و سربازان آمریکایی را کشته‌اند.

مقام‌های آمریکایی در گذشته بارها نقش ایران در عراق را «مخرب» نامیده و از حمله نیروهای مورد حمایت ایران به سربازان آمریکایی در عراق انتقاد کرده‌اند.

این امر هم‌اینک باعث نگرانی برخی مقام‌های آمریکایی است و بنا بر گزارش‌ها، دولت آمریکا از دولت عراق خواسته‌ است تا ضمانتی رسمی بدهد که شبه‌نظامی‌های شیعه در پایگاه «تقدم» در امور پرسنل نظامی آمریکایی دخالتی نکنند.

طی یازده ماهی که از حضور نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا برای نبرد با حکومت اسلامی (داعش) در عراق می‌گذرد تاکنون هیچ درگیری میان آنها با گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران گزارش نشده‌ است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره با ذکر این‌ که «دولت عراق کنترلی واقعی بر این گروه‌های شیعه ندارد» به بلومبرگ گفت: «حتی اگر این گروه‌ها به ما حمله‌ای نکنند... ایران در حال شکل دادن به یک عصر جدید حزب‌اللهی در عراق است که ما هم به آن کمک کرده و در این کار همدست شده‌ایم.»

دولت عراق در مقابله با گروه تندروی سنی‌مذهب موسوم به «حکومت اسلامی (داعش)» با دشواری زیادی روبه‌رو است و از این‌ رو در نبرد خود علیه این گروه از نیروهای شیعه موسوم به «بسیج مردمی» نیز کمک می‌گیرد.

در جبهه‌های مختلف مبارزه با داعش، شبه‌نظامیان شیعه در میدان نبرد زمینی و هواپیماهای جنگی آمریکایی در هوا به طور همزمان به مقابله با داعش سرگرم بوده‌اند که از مهم‌ترین موارد این نوع همکاری می‌شود به نبردی که به بازپس‌گیری تکریت از داعش منجر شد اشاره کرد.

تعداد گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق و سوریه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند را پانزده گروه برآورد می‌کنند.

به نوشته بلومبرگ در حالی که ایالات متحده در عراق تنها مستقیماً به ارتش دولت این کشور سلاح تحویل می‌دهد، اما بخشی از این سلاح‌ها به دست شبه‌نظامیان شیعه، نظیر حزب‌الله عراق، نیز می‌رسد.

به نوشته این خبرگزاری، یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا حتی خبر می‌دهد که فرماندهان برخی از گروه‌های تندرو شیعه مورد حمایت ایران گاه در جلسات توجیهی عملیات‌های نظامی ارتش آمریکا در عراق نیز شرکت می‌کنند.

بنا بر این گزارش، این در حالی است که قرار بوده در این جلسات، از سوی عراقی‌ها، تنها نیروهای نظامی و انتظامی تحت کنترل دولت این کشور شرکت داشته باشند.

تعداد افراد مسلح شیعه در پایگاه تقدم

شمار افراد مسلح زیرمجموعه «بسیج مردمی» مستقر در پایگاه «تقدم» مشخص نیست.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به بلومبرگ گفت که «تنها چند نفر» از نمایندگان آنها در پایگاه حضور دارند تا عملیات‌ها را با نیروهای امنیتی عراق هماهنگ کنند و بیشتر افراد «بسیج مردمی» در جبهه‌های درگیری، و به‌ویژه در اطراف شهر رمادی، مستقر هستند.

این در حالی است که یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا به این خبرگزاری گفته‌ است که اخیراً «صدها شبه‌نظامی شیعه» به پایگاه «تقدم» آمده و برای انجام عملیات، بین جبهه‌های نبرد و پایگاه تقدم رفت‌وآمد دارند.

XS
SM
MD
LG