لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

آمریکا: از تأثیر مثبت نشست مسکو بر وضعیت سوریه استقبال می‌کنیم


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در پی نشست سه‌جانبه وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه که سی‌ام آذر در مسکو برگزار شد، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همان روز گفت که وزیر خارجه آمریکا دعوت نشدنش به این نشست را نشانه «کم‌محلی» نمی‌داند و اگر این نشست تأثیرات مثبتی بر وضعیت سوریه بگذارد، آمریکا از این امر استقبال می‌کند.

بنا بر متن منتشرشده گزارش مطبوعاتی روزانه وزارت خارجه آمریکا، آقای کربی با اشاره به نشست سه‌جانبه یادشده گفت: «از آغاز کل ماجرا، حتی از یک سال و نیم یا دو سال پیش گفت‌وگوهای زیادی همزمان جریان داشته که ما در برخی از آنها حضور نداشته‌ایم.»

وی افزود که «بنا بر این باز تأکید می‌کنم، اگر نتایج [نشست سه‌جانبه] اعلام شود و اگر گفت‌وگوهایی که امروز در مسکو داشتند منجر به تأثیرات واقعی و عملی شود، این امر، امر خوبی است. این در جهت بهبود وضعیت مردم سوریه و ثبات منطقه است و ما از چنین چیزی استقبال می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که با اشاره به دعوت نشدن جان کری، وزیر خارجه آمریکا به این نشست پرسید: «بنا بر این آقای کری این را نشانه کم‌محلی به خود نمی‌داند؟»، گفت: «نه، وزیر امور خارجه این را به‌هیچ وجه به عنوان کم‌محلی نمی‌بیند. او به این نشست به عنوان یک تلاش چندجانبه دیگر برای رسیدن به صلح پایدار در سوریه نگاه می‌کند.»

جان کربی افزود که آقای کری «درست پس از پایان نشست، هم با لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و هم با چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت‌وگو داشت و آنها نسخه‌ای از آنچه در نشست گذشت را در اختیار او گذاشتند.»

وزیران خارجه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در نشست مسکو در بیانیه مشترکی اعلام کردند که به باور آنها بحران سوریه، راه حل نظامی ندارد.

این سه کشور همچنین بر اولویت مبارزه با «تروریسم» در سوریه توافق کرده و بر پشتیبانی کامل خود از «حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری سوریه به عنوان یک حاکمیت چند قومیتی، چند مذهبی، غیرفرقه‌ای، دمکراتیک و سکولار» تأکید کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت کشورش، ایران و ترکیه خواستار ایفای نقش فعال سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه هستند.

ایران و روسیه، دو متحد اصلی حکومت اسد، در جنگ داخلی سوریه همکاری نظامی و سیاسی مشترکی دارند که دامنه این همکاری به استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان نیز کشیده شد.

XS
SM
MD
LG