لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

هواپیمای سربازان آمریکایی «با معرف جعلی» وارد فضای ایران شده بود


هواپیمای حامل سربازان آمریکایی عصر جمعه در فرودگاه بندرعباس فرود آمد و سپس به دبی رفت
هواپیمای حامل سربازان آمریکایی عصر جمعه در فرودگاه بندرعباس فرود آمد و سپس به دبی رفت

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران می‌گوید، هواپیمای حامل سربازان ناتو و آمریکا که اخیراً در بندرعباس فرود آمد «با معرف جعلی قصد عبور از آسمان ایران را داشت.»

وی افزود که این هواپیما توسط جنگنده‌های ارتش و سپاه پاسداران مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس شد.

خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۱۷ شهریور، در گزارشی اعلام کرد که اشاره این فرمانده نظامی به هواپیمای حامل سربازان آمریکایی است که عصر روز جمعه ۱۴ شهریور، در فرودگاه بندرعباس فرود آمد و چند ساعت بعد فرودگاه این شهر را به مقصد دبی ترک کرد.

به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، این هواپیما خود را مدل هواپیمای کشوری معرفی کرده و قصد ورود به فضای ایران را داشته‌است.

فرزاد اسماعیلی اضافه کرد: «اما سامانه شنود مرزهای ما متوجه شد که این هواپیما هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ با معرف ایساف ۰۴ است که از خاک افغانستان پرواز کرده‌است.»

به گفته آقای اسماعیلی، این هواپیما به کمک سامانه‌های پدافند هوایی و جنگنده‌های ارتش و سپاه پاسداران ایران مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس شده‌است.

براساس گزارش‌ها یک هواپیمای متعلق به شرکت «فلای دبی» که حامل بیش از ۱۰۰ مسافر آمریکایی و از پایگاه نیروهای آن کشور در بگرام افغانستان، راهی دبی بود، ساعت ۱۹ روز جمعه ۱۴ شهریور، در فرودگاه بندرعباس فرود آمد.

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارش اولیه خود اعلام کرد که این هواپیما مجبور به فرود آمدن در بندرعباس شده‌است، اما ساعاتی بعد، روزنامه لس‌آنجلس تایمز، از قول مقام‌های آمریکایی خبر داد که این موضوع «به دلیل مسائل اداری» اتفاق افتاده‌است.

یک مقام رسمی آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که این هواپیما بَگرام را به مقصد دبی ترک کرده بود، اما تاخیر داشته و برنامه پروازی جدید خود را نیز به‌روز نکرده بود.

بر پایه این گزارش مقام‌های ایرانی هواپیما را ساعاتی پس از آنکه باید، در آسمان خود دیده‌اند و نتوانسته‌اند آن را در سیستم پروازی پیدا کنند.

محمد خداکرمی، معاون سازمان هواپیمایی ایران، دلیل فرود این هواپیما را تناقض اظهارات خلبان با طرح و شناسه پرواز و مجوز صادرشده ذکر کرده بود.

به گفته آقای خداکرمی به دنبال این موضوع مسئولان هوایی ایران از خلبان درخواست کرده‌اند بار دیگر به حریم هوایی افغانستان باز گردد، اما او به دلیل کمبود سوخت ترجیح داده که هواپیما را در فرودگاه بندرعباس به زمین بنشاند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: «پس از فرود این هواپیما، خلبان آن مجبور شد اذعان کند و بنویسد که خطا کرده و با معرف جعلی قصد عبور از آسمان ایران را داشته‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای اسماعیلی اضافه کرد: «در این هواپیما تعداد ۱۰۴ سرباز دختر و پسر از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سربازان آمریکایی حضور داشتند.»

پیش از این خبرگزاری ایسنا تعداد مسافران این هواپیما را ۱۴۱ نفر ذکر کرده بود.

جاسم جادری، استاندار هرمزگان، نیز یکشنبه ۱۶ شهریور گفته بود که پس از هماهنگی با دبیر شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح، ساعت ۲۲، اجازه‌ ترک فرودگاه به این هواپیما داده شده اما کادر پروازی اعلام کرده‌اند که مأموریت آنها به اتمام رسیده و باید هواپیمای دیگری مسافران را منتقل کند.

به گفته آقای جادری، درنهایت هواپیمای دیگری از امارات عازم ایران شده و ساعت ۳ بامداد روز شنبه ۱۵ شهریور، مسافران را منتقل کرده‌است.

XS
SM
MD
LG