لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

آمریکا: روسیه پیمان موشک‌های هسته‌ای را نقض کرده‌است


یکی از آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک روسیه
یکی از آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک روسیه

دولت ایالات متحده روز دوشنبه ششم مرداد روسیه را متهم کرد که از سال ۲۰۰۸ به این‌سو آزمایش‌هایی موشکی انجام داده که ناقض پیمان هسته‌ای ۱۹۸۷ هستند و اعلام کرد که این برای دولت آمریکا «امری بسیار جدی» است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده می‌گوید که روسیه موشک‌های کروز جدیدی را آزمایش کرده‌است که از زمین پرتاب می‌شوند و با این کار «پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد» را که در سال ۱۹۸۷ از سوی رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، و میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی، امضا شد نقض کرده‌است.

به گزارش این خبرگزاری، یکی از مقامات دولتی آمریکا خبر داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، همتای خود ولادیمیر پوتین را در این مورد روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای در جریان قرار داده‌است.

گزارش مربوط به این «نقض قرارداد» قرار است در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درخصوص پیمان‌های کنترل تسلیحات که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود درج شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های روسی می‌گویند که این اتهام را بررسی کرده‌اند و پرونده آن را بسته می‌دانند.

با این حال مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا آماده است «به طور فوری»‌ در این مورد گفت‌وگوهایی در سطوح عالی‌رتبه با روسیه برگزار کند تا مطمئن شود روسیه از این پس مفاد قرارداد یادشده را رعایت می‌کند.

این اتهام ایالات متحده علیه روسیه در حالی بیان می‌شود که روابط میان دو کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده‌است.

آمریکا روسیه را متهم به ارسال سلاح برای جدایی‌طلبان اوکراین می‌کند و پس از سرنگونی یک هواپیمای مسافربری توسط این جدایی‌طلبان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه مسکو هستند.

اعطای پناهندگی روسیه به ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا، نیز از دیگر نکات مورد اعتراض آمریکا است.

در همین حال روز دوشنبه خبر رسید که دیوان داوری لاهه، روسیه را به پرداخت ۵۰ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار غرامت به سهامداران سابق شرکت نفتی منحل شده «یوکوس» محکوم کرده‌است.

XS
SM
MD
LG