لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

آمریکا آزمایش موشکی اخیر ایران را «در شورای امنیت مطرح می‌کند»


سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل (در حال اعلام رأی خود) در شورای امنیت سازمان ملل متحد
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل (در حال اعلام رأی خود) در شورای امنیت سازمان ملل متحد

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد می‌گویند که ایالات متحده قصد دارد روز چهارشنبه بیست‌ونهم مهر ماه، آزمایش موشکی اخیر ایران را برای بحث در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.

این تصمیم پس از آن اعلام می‌شود که هفته گذشته آمریکا آزمایش موشکی ایران را نقض تحریم‌های آزمایش موشک‌های بالستیکی اعلام کرده که سازمان ملل متحد علیه تهران اعمال می‌کند.

حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ۱۹ مهرماه از آزمایش «موفقیت‌آمیز» یک موشک نسل جدید زمین به زمین به نام «عماد» خبر داده بود.

به گفته آقای دهقان «این موشک قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند»؛ این موشک قرار است جایگزین موشک‌های مدل شهاب-۳ شود.

پس از این اعلام، ۲۴ مهر سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک میان‌برد آزمایش‌شده توسط ایران، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و این امر نقض آشکار قطعنامه سازمان ملل متحد است.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی در سازمان ملل متحد که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش می‌دهند که ایالات متحده قصد دارد مسئله این آزمایش موشکی ایران را در جلسه شورای امنیت مطرح کند.

این دیپلمات‌ها گفتند که احتمال دارد نام افراد و نهادهای دیگری در ایران به فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل متحد اضافه شوند. البته این منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند روسیه و چین که با تصویب تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران مخالفند، احتمال دارد در برابر هرگونه اقدامی در این باره «مانع‌تراشی» کنند.

سامانتاپاور در بیانیه خود تأکید کرده‌بود که آمریکا قصد دارد گزارشی دربارهٔ آزمایش موشکی ایران تهیه کرده و به کمیته نظارت بر تحریم‌های ایران تسلیم کند.

بر اساس قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که ۲۹ تیرماه امسال به تصویب رسید، ایران از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای دارند تا هشت سال منع شده‌است. این ممنوعیت همچنین شامل شلیک هر نوع موشک بالستیک می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای که پس از تصویب این قطعنامه صادر کرد گفت از آنجا که ایران قصد ساختن و آزمایش کلاهک هسته‌ای را ندارد، این بخش از قطعنامه خود به خود منتفی است.

پس از بیانیه نماینده آمریکا در سازمان ملل، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران با تکذیب مفاد این بیانیه گفت: «هیچ‌یک از موشک‌های ایران اعم از بالستیک و غیر آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین تولید و آزمایش آن‌ها خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار نمی‌رود.»

قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، در حقیقت توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را به تصویب رساند. برپایه این توافق که ۲۳ تیرماه در وین منعقد شد، اکثر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش لغو می‌شود.

این توافقنامه همچنین اجازه ارائه فناوری موشک‌های بالستیکی را به ایران با موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد، داده‌است. اما ایالات متحده متعهد شده که در برابر چنین درخواستی، از حق وتو استفاده کند. تحریم فناوری موشک‌های بالستیکی تا هشت سال علیه ایران پابرجا خواهد ماند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

آمریکا در حالی می‌خواهد مسئله آزمایش موشکی ایران را برای بحث در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در همین روز در نامه‌ای رسمی به حسن روحانی رئیس جمهوری، برای اجرای توافق هسته‌ای، شرط گذاشت.

آقای خامنه‌ای همچنین تهدید کرده‌است که «در سراسر دوره هشت ساله» وضع هر گونه تحریم «در هر سطح و به هر بهانه‌ای» از جمله «تروریسم و حقوق بشر» توسط کشورهای طرف مذاکره ایران «نقض» توافق اتمی وین «محسوب خواهد شد» و دولت موظف است اجرای این توافق را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG