لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

ولایتی: حضور ما در سوریه و عراق به خاطر عِرق ملی ما است


علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی
علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، روز شنبه ۲۸ آذر با ذکر این‌که «حضور ما در سوریه به خاطر عِرق ملی ما است» گفت که «این امر در رابطه با عراق هم صدق می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا علی‌اکبر ولایتی که در جمع فرماندهان بلندپایه نیروی دریایی ارتش ایران سخن می‌گفت تأکید کرد: «حمایت ایران از مرزهای خود و امنیت کشورهای منطقه در واقع امنیت را برای خودمان به همراه می‌آورد. در غیر این صورت دشمن سنگرهایش را در اطراف ایران بنا خواهد کرد.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تصریح کرد: «ما از سوریه حمایت می‌کنیم چرا که ... اگر ما جلوی دشمن را نگیریم فردا در مرزهای خود باید پذیرای آنها باشیم.»

وی هم‌چنین افزود: «اگر آمریکایی‌ها در عراق مسلط شده بودند در کنار مرزهای ما پایگاه می‌زدند ولی خوشبختانه مردم عراق آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون راندند.»

آقای ولایتی با اشاره به عراق گفت: «ما به لحاظ ملی آنجا حضور داریم و اگر می‌خواهیم از خود دفاع کنیم، باید بیرون از مرزهای خود این کار را انجام دهیم. زنجیره مقاومت، بهترین دفاع برای ما است.»

در زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق، مقام‌های آمریکایی بارها تهران را متهم به کمک به شبه‌نظامیانی کردند که در حمله به نظامیان آمریکایی در عراق مشارکت داشتند.

در این رابطه، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در بهمن‌ماه سال ۸۵ در گفت‌وگویی به رادیو فردا گفت که «نیروهای ایرانی در عراق حضور دارند. سلاح‌ها و مهماتی که در ایران تهیه شده به عراق رفته است و به وسیله این سلاح‌های انفجاری نیروهای آمریکایی در عراق کشته شده‌اند».

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.​

«همه می‌دانند که اسد ماندنی است»

به گزارش ایسنا، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خود گفت که «از سوی دیگر در حال حاضر اولویت غرب دیگر رفتن اسد نیست. همه می‌دانند که اسد ماندنی است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این سخنرانی هم‌چنین افزوده‌است که «بشار اسد نخواهد رفت و می‌ماند، برای اینکه مردم اگر کسی را بخواهند انتخاب کنند که از استقلال و عزتشان دفاع کند؛ چه کسی شجاع‌تر و مقاوم‌تر از بشار اسد؟»

این اظهارات آقای ولایتی یک روز پس از آن بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با اظهار این‌که بشار اسد «مشروعیت خود را نزد مردم سوریه از دست داده» خواستار برکناری او شد؛ آقای اوباما هم‌چنین هشدار داد که بدون وجود یک دولت فراگیر و قانونی صلح در سوریه برقرار نخواهد شد.

روز جمعه پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه فرایند صلح سوریه را تصویب کرده و در آن خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در سوریه طی شش ماه آینده شده و آورده‌اند که «در ۱۸ ماه آینده انتخاباتی آزاد و عادلانه براساس قانون اساسی جدید برگزار خواهد شد.»

«تسلط بر دریا برای کشور ما مهم است»؛ اشاره به دوره هخامنشی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر ولایتی در بخش دیگری از سخرانی بامداد شنبه خود گفت: «به نسبت اینکه ما در دریا پیشرفت داشته باشیم و با توجه به اینکه مرز زیاد آبی داریم، حتماً نیروی دریایی و به واسطه آن تسلط بر دریا برای کشور ما مهم است.»

او افزود: «در طول تاریخ ایران همواره هر حکومتی که قدرتمند بوده، نیروی دریایی قدرتمندی داشته است.»

مشاور ارشد آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه «در دوره هخامنشی، حضور نیروی دریایی در دریاهای مختلف از مسلمات تاریخ است»، اظهار داشت: «مجموع دریاهایی که در جنوب ایران است، در گذشته تحت سلطه نیروی دریایی ایران بوده و پس از اسلام هم هر حکومتی که اقتدار داشته، دارای نیروی دریایی قوی بوده است.»

XS
SM
MD
LG