لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

فرمانداری تهران نسبت به تجمع در مقابل سفارت بریتانیا هشدار داد


معاون فرماندار تهران با ذکر این‌که «مجوزی برای تجمع مقابل سفارت انگلیس صادر نشده است» نسبت به تجمع غیرقانونی افراد در مقابل سفارتخانه بریتانیا در تهران هشدار داد.

علی‌اصغر ناصربخت روز یک‌شنبه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «گروهی ناشناس اقدام به انتشار مطالبی تحت عنوان برگزاری تجمع در مقابل سفارتخانه انگلیس در عصر دوشنبه ۲۹ آذر در فضای مجازی و دعوت از مردم برای شرکت در این تجمع کرده است».

او افزود: «درخواستی نیز برای برگزاری تجمع در مقابل سفارت انگلستان تاکنون به فرمانداری تهران ارسال نشده است.»

معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری تهران در ادامه اظهار کرد که «بر همین اساس برگزاری هرگونه تجمع در مقابل سفارتخانه‌ها از جمله سفارت انگلستان تخلف بوده و براساس قانون با متخلفان برخورد می‌شود.»

آقای ناصربخت تأکید کرد که «دستگاه‌های مسئول از جمله نیروی انتظامی براساس قانون مانع از برگزاری هرگونه تجمع غیرقانونی در مقابل سفارتخانه‌ها خواهند شد.»

پیش از این در ۸ آذر ۱۳۹۰ گروهی از شبه نظامیان بسیجی که رسانه‌های جمهوری اسلامی آنها را «دانشجو» معرفی کرده‌اند به سفارت بریتانیا در تهران هجوم برده و این محل را همراه با باغ قلهک برای ساعت‌ها به اشغال خود درآوردند.

آن حمله که از حمایت تلویحی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برخوردار بود واکنش‌های شدید بین‌المللی در پی داشت و به تعطیلی سفارت ایران در لندن انجامید.

پس از آن حمله، گفت‌وگوهایی میان دو کشور برای بهبود روابط جریان داشته اما از هفته گذشته درگیری لفظی بین مقامات بریتانیا و ایران بار دیگر بالا گرفته و دو کشور سفرای یکدیگر را احضار کرده‌اند.

این درگیری لفظی پس از آن آغاز شد که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفت که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

یک روز بعد وزیر خارجه ایران اظهارات ترزا می را «زیاده‌گویی» توصیف کرده و وزیر دفاع ایران نیز آن را نشانه «ناپختگی» نخست‌وزیر بریتانیا دانست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز به اظهارات خانم می واکنش نشان داده و روز شنبه طی یک سخنرانی با اظهار این‌که به باور او «انگلیس از دو قرن پیش، همیشه منبع شر و نکبت برای ملت‌ها در منطقه ما بوده است»، گفت که «آن‌وقت آن مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است.»

هشدار تازه معاون فرماندار تهران در مورد تجمع در برابر سفارتخانه بریتانیا پس از آن صورت می‌گیرد که تجمع گروهی از افراد در دی‌ماه ۹۴ در برابر سفارت عربستان به خشونت گرایید و این تحول تبعات زیادی برای روابط خارجه ایران و جهان عرب در پی داشت.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران روز دوازدهم دی‌ماه ۹۴ اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در ‌‌نهایت مهاجمان با ورود به سفارت، بخشی از آن را به آتش کشیدند.

عربستان و شمار زیادی از کشورهای عربی در واکنش به این رویداد، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند.

XS
SM
MD
LG