لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

راز پوستر «افتتاح سفارت ایران» در تل‌آویو


پوستر بزرگ در مرکز شهر تل‌آویو که بر روی آن نوشته شده‌است: «به‌زودی سفارت ایران در اینجا افتتاح خواهد شد».
پوستر بزرگ در مرکز شهر تل‌آویو که بر روی آن نوشته شده‌است: «به‌زودی سفارت ایران در اینجا افتتاح خواهد شد».

راز پوستر بزرگ غریبی به زبان عبری که این روزها به‌روی یک ساختمان قدیمی در شهر تل‌آویو قرار داشت با عنوان «به‌زودی سفارت ایران در اینجا افتتاح خواهد شد»، از پرده برون افتاد.

روزنامه یدیعوت آخرونوت پنجشنبه ۵ شهریور گزارش داد که این پوستر در واقع آگاهی پیشاپیش برای یک فیلم کمدی اسرائیلی است که بزودی اکران می‌شود.

در پوستر شماره تلفنی نیز متعلق به یک خط زمینی در حوزه تل‌آویو نوشته شده بود اما تماس با آن هیچ پاسخی به فرد تماس گیرنده نمی‌داد.

اما اکنون که معلوم شده این پوستر برای ایجاد کنجکاوی جهت تشویق سینماروها به فیلمی است که از دو هفته دیگر در سینماهای اسرائیل اکران خواهد شد، پیام‌گیری در این شماره قرار گرفته که یک کمدین، ظاهراً ادای رهبر ایران را درمی‌آورد و به تماس گیرنده می‌گوید:‌ «فیلمو یادت نره ببینی.»

برخی از رسانه‌های اسرائیل با دیدن بیلبورد در روزهای اخیر این‌گونه گمانه‌زنی کرده بودند که گروهی از هنرمندان و هواداران صلح با قرار دادن این بیلبورد خواسته بودند تا برای کاهش تنش میان حکومت‌های ایران و اسرائیل تلاش کنند.

این گمانه نیز مطرح شده بود که شاید این بیلبورد برای یک نمایشگاه آتی باشد یا اینکه احتمالاً افرادی خواسته باشند به سیاست اسرائیل علیه توافق هسته‌ای با ایران اعتراض کرده باشند.

اما اکنون معلوم می‌شود که تهیه‌کنندگانی که می‌خواهند فیلم کمدی خود را پرفروش کنند، این بیلبورد را به عنوان تبلیغ، از نوع ابتکاری و غریبی، بروی این ساختمان شش طبقه قدیمی و در حال فروپاشی قرار داده بودند.

«درور شائول» کارگردان فیلم کمدی «فلافل هسته‌ای» است که قبلاً نیز فیلم کمدی «عملیات مادربزرگ» را ساخته بود؛ فیلمی نه چندان موفق و مملو از کلیشه‌های عوامانه.

یدیعوت آخرونوت پنج‌شنبه ۵ شهریور نوشته در فیلم «فلافل هسته‌ای» دو دختر نوجوان، یکی از ایران و دیگری از اسرائیل، هر دو در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که نزدیک معدن است و هر دو تصمیم می‌گیرند از طریق فناوری مدرن مانع از «هولوکاست هسته‌ای» شوند.

«درور شائول» به یدیعوت آخرونوت گفته‌است «نوجوان‌های امروزی دنیا در هر کشوری که باشند، شبیه یکدیگرند و نمی‌خواهند با هم بجنگند».

«درور شائول» این را نیز گفته‌است که «امیدوارم در اسرائیل و در دنیا طرف عاقلی پیدا بشود که بر طرفی که غیرمسئولانه عمل می‌کند، غلبه نماید».

اسرائیلی‌ها از مسائل مربوط به ایران به تازگی بسیار در فیلم‌ها و بویژه تبلیغ‌های خود استفاده می‌کنند؛ چه برای ایجاد ترس و مثلاً تبلیغ تلفن‌های همراهی که در هر شرایطی حتی در جنگ و بیابان هم کار می‌کند و چه برای تبلیغ کالاها.

کمدین‌های اسرائیلی و عامه اسرائیل نیز همواره از لهجه ایرانی‌های ساکن اسرائیل به عنوان یک امر خنده‌دار برای تبلیغات استفاده زیاد کرده‌اند؛ تبلیغات عوامانه‌ای که ایرانی‌ها را «خسیس» توصیف می‌کند.

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد او به سوژه‌ای عادی برای فیلم‌های تبلیغاتی و کمدی‌های اسرائیلی مبدل شده بود، و حال نیز خصومت اسرائیل با ایران بر سر امور اتمی، به دستمایه تازه‌ای برای تبلیغ عجیب برای یک فیلم جدید سینمایی اسرائیلی مبدل شده‌است.

XS
SM
MD
LG