لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

کشف یک گور دسته‌جمعی زنان ایزدی در سنجار


حضور رزمنده‌های ایزدی و پیشمرگ‌های اقلیم کردستان در شهر سنجار پس از بیرون راندن داعش
حضور رزمنده‌های ایزدی و پیشمرگ‌های اقلیم کردستان در شهر سنجار پس از بیرون راندن داعش

در پی آزادسازی شهر کردنشین سِنجار از تسلط یک سال و نیمه داعش، پیشمرگ‌های فاتح شهر از کشف یک گور دسته‌جمعی زنان ایزدی خبر داده‌اند.

ارزیابی شده که پیکر ۷۸ زن ایزدی بین ۴۰ تا ۸۰ ساله که در حال گریز از اسارت گروه «حکومت اسلامی» اعدام شده‌اند، در این گور دسته‌جمعی باشد.

نیروهای «حکومت اسلامی» یا داعش، تابستان سال گذشته (مرداد ۱۳۹۳) بر شهر سنجار و کوهستان مشرف بر آن مسلط شدند؛ بسیاری از مردان را کشتند و زنان بسیاری را برای بردگی جنسی به اسارت گرفتند.

پیشمرگ‌های کرد تحت فرماندهی مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کرد عراق، از بامداد پنجشنبه گذشته پیشروی از سه مسیر را برای آزادسازی مناطق اشغالی سنجار آغاز کردند.

ائتلاف بین‌المللی، به رهبری آمریکا، با حملات هوایی راه را برای پیشروی زمینی حدود هفت هزار و پانصد پیشمرگ هموار کرد اما کار اصلی را پیشمرگ‌های کُرد سامان دادند.

نیروهای پیشمرگ روز جمعه با رسیدن به داخل شهر، منطقه را «آزادشده» اعلام کردند اما هنوز نبردهای پراکنده در درون شهر برای پاکسازی عوامل باقیمانده داعش ادامه یافت.

در پی آزادسازی سنجار، با نشانه‌هایی که شاهدان از اعدام دسته‌جمعی زنان اسیر شده سال گذشته دادند، گور دسته‌جمعی بدست آمد اما هنوز به طور کامل نبش قبر صورت نگرفته است.

گور در حومه جنوبی سنجار قرار دارد و تکه‌پاره‌هایی از پیراهن‌های سفید رنگی که زنان کرد ایزدی می‌پوشند، از قبر بیرون افتاده است.

یک عضو پیشین شورای شهر سنجار به خبرگزاری فرانسه گفته است جسد ۷۸ زن، که سن آنها بین ۴۰ تا ۸۰ سال است، در این قبر دسته جمعی تلنبار شده است.

به گفته این فعال کرد، گروه «حکومت اسلامی» به بردگی جنسی دختران و زنان بسیار جوان‌تر علاقه دارد.

داعش اقلیت کرد ایزدی را، مانند شیعیان، مسیحیان و آشوری‌ها، در شمار «رافضی‌ها» و کافرین دانسته، «حق» خود می‌داند که زنان آنان را به بردگی جنسی ببرد.

گروه «حکومت اسلامی» در سایر نقاط عراق که در تسلط آن بوده، به‌ویژه موصل، دختران کم سن و سال و نیز زنان بسیار جوان ایزدی و دیگر زنان اسیر را پس از بردگی جنسی، به دیگران فروخته است.

سال گذشته فیلم‌های حراج زنان جوان در بازار برده‌فروشی موصل، افکار عمومی جهانی را تکان داد.

سازمان ملل اقدامات داعش علیه ایزدی‌ها را در حد «قتل عام» توصیف کرده‌است.

کردهای ایزدی از قدیمی‌ترین قوم‌های منطقه هستند که به باور بسیاری، ریشه و تبار ایرانی دارند.

سنجار در استان نینوای عراق، که کردها آن را شِنگال می‌نامند، در شمال غرب عراق قرار دارد. فاصله آن با موصل، که همچنان در تسلط داعش است و مقر این گروه در عراق به حساب می‌آید، یکصد و ده کیلومتر است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته است سنجار و کوه‌های آن را می‌توان به استانی در اقلیم کرد مبدل کرد اما حیدر العبادی، نخست وزیر عراق ظاهراً از این پیشنهاد استقبال نکرده و ناخشنود شده که چرا پرچم اقلیم کردستان عراق در سنجار آزادشده به اهتزاز درآمده است.

کردهای وفادار به آقای بارزانی گفته‌اند، اهتزاز پرچم اقلیم کردستان عراق در سنجار آزاد شده برای این بود که احزاب مختلف هر یک پرچم خود را افراشته نکند.

XS
SM
MD
LG