لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۹

واکنش تند ظریف و ولایتی به اظهارات وزیر خارجه آمریکا


علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را «گزافه‌گو»، «وقیح»، «بی‌حیا» و «فریب‌کار» خوانده و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم از جان کری خواسته اتهامات «بی‌اساس و نخ‌نما» علیه جمهوری اسلامی مطرح نکند.

به گزارش روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین خبرگزاری فارس، آقای ولایتی این مطالب را شامگاه شنبه در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» بیان کرده و وزیر امور خارجه آمریکا را به «وارونه‌نمایی» متهم کرده‌است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته پس از دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفته بود این کشورها نگران آزمایش‌های موشکی ایران هستند.

آقای کری از اعلام آمادگی آمریکا برای همکاری با جمهوری اسلامی با هدف «حل مسالمت‌آمیز مناقشات جاری» در منطقه سخن به میان آورده که این پیشنهاد با واکنش تند مقام‌های ایران مواجه شده‌است.

علی‌اکبر ولایتی در واکنش به این سخنان گفته که «موضوع دفاعی کشور قابل مذاکره نیست و هندسه دفاعی ما را آمریکا نمی‌تواند تعیین کند.»

ولایتی این پرسش را مطرح کرده که «چه‌طور کشورهای هم‌پیمان آمریکا قدرت نظامی داشته باشند و جمهوری اسلامی توان موشکی نداشته باشد؟»

مشاور عالی علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل افزوده موضع رهبر جمهوری اسلامی «ایستادگی» در برابر «زیاده‌خواهی‌های» غرب و آمریکاست و در این زمینه نیز «مذاکره‌ای به صورت پشت پرده وجود ندارد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دفاع از بشار اسد پرداخته و اعلام کرده که ایران به «درخواست قانونی» رئیس جمهوری این کشور به دمشق برای مبارزه با «تروریست‌ها» کمک می‌کند.

ولایتی خطاب به آمریکا و غرب نیز گفته «به شما چه ارتباطی دارد که بشار اسد باشد یا نباشد و مردم سوریه در این زمینه تصمیم می‌گیرند» و «شرط رفتن بشار اسد برای ما خط قرمز است.»

به گفته وی «آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که در سوریه یک نظام دست‌نشانده و طرفدار خود را بنا کنند» که در این زمینه موفق نشده و نخواهند شد.

روز گذشته نیز حسین دهقان، وزیر دفاع ایران اظهارات جان کری را «ناشی از استیصال آمریکایی‌ها و ناتوانی آن‌ها در حفاظت و حمایت از متحدان منطقه‌ای» ارزیابی کرده بود.

آقای دهقان گفته بود که «صحبت دربارهٔ الزامات دفاعی ایران خارج از صلاحیت آمریکایی‌هاست» و تنها راه امنیت در منطقه خروج نیروهای آمریکایی است.

وی همچنین افزوده‌است که «اگر جان کری قدری تأمل کند این قدر یاوه نخواهد گفت و کمتر دچار فراموشی و تحلیل غلط خواهد شد.»

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، هم روز شنبه اعلام کرده که «صحبت دربارهٔ الزامات دفاعی ایران خارج از صلاحیت آمریکایی‌هاست.»

سلامی افزوده ««صنعت موشکی مسیر رشد و پیشرفت خود را طی می‌کند و تابع تصمیمات درونی نظام و تحت امر» رهبر جمهوری اسلامی است.

ظریف: حرف‌های کری بی‌اساس بود، آمریکا فروش سلاح به منطقه را متوقف کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی را غیرقابل مذاکره اعلام کرده و اظهارات جان کری در این زمینه را «بی‌اساس» خوانده‌است.

به گزارش روز یکشنبه (۲۲ فروردین) خبرگزاری فارس، آقای ظریف در نشست خبری مشترک با خانم مارینا کال‌یوراند، وزیر خارجه استونی گفته که «مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا بارها این موضوع را به طور رسمی اعلام کرده‌است.»

وی در واکنش به سخنان کری دربارهٔ برنامه موشکی ایران و همچنین متهم کردن تهران به حمایت از تروریسم نیز افزوده «اظهارات کری در حدی بی اساس بود که وزارت خارجه آمریکا آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی صورت نگرفته‌است.»

ظریف در اظهاراتی تند اضافه کرده که «اگر دولت آمریکا واقعاً در مورد مباحث دفاعی جدی است باید فروش سلاح‌ها به منطقه که هر روز مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد کاهش دهد و باید سلاح‌هایی را متوقف کند که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود.»

وی از وزیر امور خارجه ایالات متحده خواسته از متحدان این کشور سؤال کند «اسلحه داعش از کجا آمده»، «نفت داعش را چه کسی می‌فروشد» و «آثار عتیقه عراق و سوریه که توسط داعش دزدیده می‌شود، کجا فروش می‌رود؟»

وزیر امور خارجه ایران از مقام‌های آمریکایی خواسته به جای آنکه «اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند، مقداری جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خود و دنیا را گرفتار سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلطشان نکنند.»

این اظهارات محمدجواد ظریف پس از آن بیان می‌شود که مسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح، بدنبال اظهارات جان کری از وزارت امور خارجه خواسته بود به طور «شفاف» به آنچه «گستاخی‌های» واشینگتن در حوزه امور دفاعی ایران دانسته، پاسخ دهد.

وی گفته بود که «از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می‌رود در قبال گستاخی‌های آمریکا به ویژه وزیر امور خارجه ایالات متحده به موقع و قاطعانه واکنش نشان دهند و با اعلام وحدت راهبردی و اراده ملی در ایران اسلامی برای صیانت، تقویت و توسعه ظرفیت‌های دفاعی و موشکی وجود هرگونه شکاف و دوگانگی در این زمینه را از ذهن مقامات آمریکایی پاک کنند.»

XS
SM
MD
LG