لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۲

ظریف: ایران و چین اجازه نمی‌دهند یک طرف به برجام بی‌توجهی کند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پکن. ۵ دسامبر ۲۰۱۶
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پکن. ۵ دسامبر ۲۰۱۶

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که برای دیدار با همتای چینی خود در پکن به‌سر می‌برد روز دوشنبه ۱۵ آذر با ذکر این‌که برجام «باید مورد توجه همه طرفین قرار بگیرد»، گفت: «این موضع ما و چین است و اجازه نخواهیم داد یک طرف به این مسائل بی‌توجهی نشان دهد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف همچنین با تأکید بر این‌که «دو کشور رویکرد دوجانبه مشترکی در قبال موضوعات جهان و چندجانبه دارند»، افزود: «ما آمادگی آن را داریم که در همه زمینه‌ها با چین همسو شویم».

با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهوری تازه آمریکا که دوره کاری او از ماه دیگر آغاز می‌شود، آینده توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی، موسوم به برجام، با عدم اطمینان مواجه شده، زیرا وی همواره این توافق را یک «توافق بد» توصیف کرده و در کارزار انتخاباتی خود خواستار لغو برجام شده بود.

چین یکی از کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ بود که طرف مذاکرات هسته‌ای چندین و چند ساله با ایران بودند و پس از حدود ۱۲ سال مذاکره توانستند به توافقی دست پیدا کنند.

با توجه به تحولات اخیر در آمریکا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه در پکن تأکید کرد که «همه باید به تعهدات برجام احترام بگذارند و حق نادیده گرفتن آن را ندارند و البته ما هم انتخاب خود را در این زمینه داریم.»

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «ما در نشست امروز بیشتر روی نحوه اجرای برجام بخصوص پایان دادن به مراحل مقدماتی بازسازی راکتور آب سنگین اراک متمرکز بودیم و گفت‌وگو کردیم. همچنین همکاری‌های پولی و بانکی دو کشور و نیز نهایی کردن پروژه‌های اقتصادی از دیگر محورهای گفت‌وگوی دوجانبه بود.»

در ارتباط با مسئله آینده برجام، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز روز شنبه ۱۳ آذر در دیدار با یک مقام روسی تأکید کرده بود که برجام توافقی هفت‌جانبه است و نباید اجازه داد کشوری آن را تضعیف کند.

وزیر خارجه چین: مشکلات داخلی کشورها نباید برجام را مختل کند

به نوشته ایرنا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز روز دوشنبه بعد از دیدار با محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اجرای برجام مسئولیت همه کشورهای ذی‌ربط است و همه باید به تعهداتی که در این باره و در برجام داده‌اند، پایبند باشند.»

وی تأکید کرد که برجام یک توافق بین‌المللی است و «نباید به دلایل و مشکلات داخلی کشورها اجرای برجام مختل شود.»

وی افزود: «البته اجرای برجام یک فرآیند طولانی است و در مسیر اجرا طبیعتاً مشکلات و اختلاف نظرهایی بروز می‌کند و مهم است که همه با توجه به اصل پایبندی به مفاد برجام از طریق گفت‌وگو و رایزنی هر اختلاف پیش آمده را حل و فصل کنند.»

وانگ یی با ذکر این‌که برجام «باید به طور کامل و جامع اجرا شود» گفت: «چین نیز برای اجرای بهینه و مناسب آن نقش سازنده خواهد داشت.»

در دیداری که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، به تازگی از ایران داشت، مقرر شد که وزیران خارجه دو کشور سالانه با یکدیگر نشست دوجانبه داشته باشند و دیدار محمدجواد ظریف از پکن به منظور برگزاری اولین جلسه از این نشست‌های سالانه انجام می‌شود.

سفر محمدجواد ظریف به چین دومین سفر وی به این کشور بعد از توافق هسته‌ای کشورهای عضو ۱+۵ با ایران محسوب می‌شود.

در این سفر رئیسان ۳۸ شرکت عمده وابسته به اتاق بازرگانی، ۱۵ شرکت دانش‌بنیان وابسته به ستاد همکاری‌های علمی و فناوری و ۸ بانک تجاری به همراه دیگر مقام‌های صنعتی، بازرگانی و علمی، وزیر امور خارجه ایران را همراهی می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه سفر خود که از هند آغاز شد، سه‌شنبه شب راهی ژاپن می‌شود تا با مقام‌های بلندپایه این کشور نیز در زمینه توسعه مناسبات دوجانبه دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

XS
SM
MD
LG