لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

دیدار ظریف و دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین در تهران


وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین
وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، بر «تداوم ایستادگی پایدار ایران در کنار مردم فلسطین در همه مراحل مقاومت، از جمله در مرحله بازسازی غزه» تاکید کرده‌است.

این دیدار شامگاه یکشنبه بیست و هفتم مهر در تهران و در ادامه حضور شلح در ایران صورت گرفته‌است.

به گزارش رسانه‌های ایران، ظریف آن چه را که «پیروزی مقاومت غزه در اثبات باطل بودن افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی» نامیده، به شلح «تبریک» گفته‌است.

به گفته برخی از ناظران امور اسرائیل و ایران، ملاقات ظریف با شلح در حالی صورت گرفته‌است که دولت حسن روحانی در دوران اولیه کار خود از این دیدارها و یا تکرار مواضعی مانند زمان دولت محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائیل، تا حد زیادی خودداری می‌کرد.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز بیست و چهارم مهر در ملاقات با شلح بر لزوم تلاش برای تسلیح کرانه باختری و «افزایش روز به روز ذخایر قدرت و آمادگی‌ها در غزه» برای «تکلیف کردن جنگ با رژیم صهیونیستی» تاکید کرده بود.

رهبر ایران در جنگ اخیر غزه نیز گفته بود «تنها راه کاستن از رنج ملت فلسطین، تسلیح کرانه باختری مانند غزه است».

در دیدار روز پنج‌شنبه گذشته در تهران، آیت الله خامنه‌ای به شلح گفت «باید کاری کرد که دشمن همان نگرانی‌هایی را که از ناحیه غزه دارد، در مورد کرانه باختری هم داشته باشد... و برنامه‌ریزی برای همراهی بخش ساحل غربی فلسطین با غزه در رویارویی (با اسرائیل)، یک پروژه اساسی و راهبردی است».

رمضان عبدالله شلح از سه‌شنبه گذشته، بیست و دوم مهر، به ایران دعوت شده و با علی شمخانی، دبیر کنونی شورای عالی امنیت ملی ایران، سعید جلیلی، دبیر پیشین این شورا و نیز با علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران، دیدارهای جداگانه‌ای داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولایتی در دیدار با شلح در اشاره‌ای تلویحی به تلاش‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش فتح به رهبری محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی برای تسلط بر غزه، گفته بود «برخی سعی می‌کنند به جای جهاد اسلامی فلسطین و حماس، افراد سازشکار را بر غزه مسلط کنند».

شلح در همه دیدارهایش در تهران، «پیروزی مقاومت» را مدیون «کمک‌های موثر» ایران نامیده و از جمهوری اسلامی ایران قدردانی عمیقی کرده‌است.

در جنگ اخیر حماس و جهاد اسلامی فلسطین علیه اسرائیل، شماری از فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات دیگری در ایران، بر کمک‌های نظامی و مستشاری ایران به نیروهای فلسطینی «جبهه مقاومت» تاکید کردند.

در همین حال، از ملاقات شلح در این سفر او به ایران با فرماندهان نظامی ایران، از جمله افرادی مانند قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران خبری، منتشر نشده‌است، همانگونه که در سایر سفرهای شلح به ایران نیز تنها خبر دیدارهای او با مسئولان اجرایی نظام بازتاب می‌یابد.

قاسم سلیمانی در پایان جنگ ۵۰ روزه تابستان گذشته میان ارتش اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه برای فرماندهان شاخه‌های نظامی این سازمان‌ها نامه‌ای نوشته و «پیروزی» آنها را شادباش گفته و «مجازات» اسرائیل را قطعی نامیده بود.

شمخانی و ظریف در ملاقات‌های خود با شلح در حالی تاکید کرده‌اند که ایران بازسازی غزه را نیز در کنار کمک به سازمان‌های «مقاومت» در دستور کار خود دارد که از ایران برای حضور در کنفرانس جهانی بازسازی غزه دعوت نشده بود.

در همایش بین‌المللی بازسازی غزه که بیستم مهر در قاهره برگزار شد، بیش از سی کشور و بیست سازمان جهانی، برای دادن ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کمک بلاعوض به فلسطینیان تعهد مالی دادند؛ بیشترین تعهد از سوی قطر به مبلغ یک میلیارد دلار و عربستان به مبلغ نیم میلیون دلار داده شد.

غزه در جنگ اخیر در کنار بیش از دوهزار و یکصد کشته، متحمل ویرانی‌های سنگینی شد و محله‌هایی از آن، مانند شجاعیه با خاک یکسان شد.

با وجود دعوت دوباره جمهوری اسلامی ایران از شلح برای سفر به این کشور و به‌ویژه ملاقات او با آیت الله خامنه‌ای، ایران هنوز از سران حماس که نقش بزرگ‌تری در جنگ اخیر غزه با اسرائیل داشت، دعوتی برای سفر به ایران نکرده‌است.

در همین حال، مقامات ایران گفته‌اند مناسبات جمهوری اسلامی با حماس که در سال‌های اخیر رو به سردی نهاده بود، بهبود یافته‌است.

حماس بدلیل حمایت از خیزش علیه حکومت بشار اسد در سوریه، از ایران و حزب الله لبنان دور شده و حاضر به کمک به حفظ رژیم اسد نشده است؛ سوریه سران حماس را از این کشور اخراج و دفاتر حماس را مهر و موم کرده بود.

XS
SM
MD
LG