لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

ظریف: در تلاشیم پرونده رضائیان به صورت انساندوستانه حل شود


جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن پست در ایران
جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن پست در ایران

وزیر خارجه ایران درباره پرونده جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن پست در ایران، اعلام کرد که «در تلاشیم که این موضوع را از منظر بشردوستانه حل کنیم».

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف شنبه ۲۵ مهر، در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران گفت که «اتهامات علیه وی فرایند قضایی و جدی دارد و از منظر بشردوستانه در تلاشیم که این مشکل را حل کنیم».

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد که آقای ظریف توضیح دیگری درباره جزئیات این اتهامات نداد. بر اساس این گزارش، رضائیان که از یک سال پیش به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌است، اخیراً در دادگاه انقلاب محاکمه شد، اما جرئیات حکم صادر شده توسط دادگاه هنوز منتشر نشده‌است.

در همین زمینه سازمان دیدبان حقوق بشر هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که «دادگستری ایران باید مجازات جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست را که پس از انجام یک محاکمه غیرعادلانه صادر کرده‌است، لغو نماید. مقامات دادگستری در طی این محاکمه، او و وکیل مدافعش را از داشتن تماس آزادانه و کافی برای تهیه دفاعیه وی محروم نمودند».

این گزارش می‌افزاید که دادگاه تا کنون درباره جرایمی که وی به آنها محکوم شده و یا میزان مجازات او، هیچگونه توضیحی در اختیار خانواده یا وکیل مدافع وی قرار نداده‌است. وی بیست روز فرصت دارد تا نسبت به حکم صادره اعتراض نماید.

جو استارک، معاون رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر اظهار داشت «با وجود آنکه در حال حاضر، فرصت لازم برای درخواست تجدید نظر در حال سپری شدن می‌باشد، هنوز هم مقامات هیچگونه اطلاعاتی درباره جرایمی که رضائیان به آن محکوم شده‌است در اختیار وکیل مدافع وی قرار نمی‌دهند. مقامات ایران باید به گونه‌ای منصفانه و شفاف، به اجرای عدالت بپردازند و این محکومیت ظاهراً غیرعادلانه را لغو کنند».

هم اکنون سه شهروند آمریکایی به نام‌های جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی در زندان‌های ایران هستند. اتهام هر سه آنها امنیتی است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا ۲۲ مهرماه اعلام کرد که «طی ماه‌ها مذاکره بر سر برنامه اتمی با تهران، در هر دیداری موضوع آزادی شهروندان زندانی آن کشور در ایران مطرح شده‌است، اما واشینگتن نمی‌خواست سرنوشت مذاکرات در گرو این موضوع باشد».

اخیراً نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سازمان اطلاعات سپاه در گزارش خود به این کمیسیون گفته‌است که جیسون رضائیان «مأمور اجرای تفکر آن دسته از سناتورهای آمریکا است که معتقدند اگر آمریکا بتواند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد».

وی افزود بر اساس گزارش سپاه، جیسون رضائیان «یک عنصر حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها» است و بنابراین آمریکایی‌ها برای آزادی وی «بسیار تلاش می‌کنند».

جیسون رضائیان به همراه همسرش و دو نفر دیگر در تاریخ ۳۱ تیر ۹۳ در تهران دستگیر شدند. کمی بعد از آن همسر و دوست وی آزاد شدند، اما جیسون در بازداشت ماند.

رضائیان به «جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم» متهم است.

در همین زمینه لیلا احسن وکیل مدافع رضائیان به آسوشیتدپرس گفته‌است که «موضوعات سیاسی در حال پیچیده‌تر کردن پرونده حقوقی موکل وی است. این موضوع طبیعی نیست. یک هفته بعد از اعلام نظر دادگاه، باید حکم صادره به وکیل متهم تحویل داده شود، اما تا به حال داده نشده‌است».

ماه گذشته حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه ایران در امور کنسولی و حقوقی نیز اعلام کرد که ۱۹ شهروند ایرانی هم‌اکنون به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا و ۶۰ ایرانی دیگر به اتهام جرائم عادی در زندان‌های ایالات متحده هستند.

اظهارات وی که تاکنون توسط چندین مقام ایران مطرح شده‌است، بر این گمانه‌زنی دامن زده‌است که ایران خواهان «معامله بر سر زندانی‌ها» با آمریکا است، اگرچه خود ایران این موضوع را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG