لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

ظریف: دولت سابق اجازه داد آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۴ خرداد در مورد مصاحبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران گفت که «در دولت قبل این اجازه صادر و مصاحبه‌هایی هم با دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط مأموران آژانس انجام شد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه دولت حسن روحانی گفت که در دولت سابق ایران، مأموران آژانس برای به گفته او «حل ادعاها و بهانه‌ها» با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، آقای ظریف روز دوشنبه در عین حال موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران را «یک مسئله کناری و فرعی» خواند که به گفته او ارتباطی با «اصل مذاکرات» اتمی ایران و گروه ۱+۵ ندارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت، تأکید کرده بود که ایران «اجازه بازرسی از مراکز نظامی» و «بازجویی از دانشمندان هسته‌ای» خود را نخواهد داد.

وزیر خارجه ایران دربارهٔ این سخنان آقای خامنه‌ای گفت که «رویکرد همه ارکان نظام» جمهوری اسلامی «به طور حتم پیروی از دستورات» رهبر جمهوری اسلامی است.

آقای ظریف در عین حال با اشاره به اقدامات انجام شده در حدود ۱۰ سال گذشته برای به گفته او «حل ادعاها و بهانه‌ها» افزود: «حتی در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد... و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند.»

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، خبر داده بود که در جلسه غیر علنی روز یک‌شنبه ۳ خرداد مجلس، بر مخالفت تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران با مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران تأکید کرده‌است.

در همین حال، علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دلیل مخالفت ایران با مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای خود را وجود «تهدید تروریستی» دربارهٔ آنان ذکر کرد.

وی روز یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اضافه کرد: «دستگیری عوامل ترور چند دانشمند هسته‌ای کشورمان مشخص کرد که آنان مرتبط با موساد و سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هستند.»

پس از ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته، برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های اصول‌گرا، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده بودند که اطلاعات این دانشمندان را در اختیار سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی قرار داده‌اند.

در همین حال محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، روز یک‌شنبه در نطق میان‌دستور خود گفت: «بسیاری از این بازرسان جاسوس هستند و اطلاعات شهدای هسته‌ای ما را همین بازرسان به سرویس‌های جاسوسی دادند.»

آقای بروجردی در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه العالم تأکید کرد که حتی در صورت تصویب پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای در مجلس ایران، بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، «مستثنی» خواهد شد.

بر پایه پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

XS
SM
MD
LG