لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

۱۰ نفر در تهران به اتهام «قاچاق مواد مخدر» اعدام شدند


دادستانی عمومی و انقلاب تهران از اعدام ۱۰ نفر در سحرگاه روز دوشنبه، یکم آبان ماه، خبر داد که به گفته آن از قاچاقچیان مواد مخدر بوده یا در خرید و فروش آن دست داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر دادستانی تهران گفته‌است که ۱۰ نفر اعدام‌شده در بامداد دوشنبه «از اعضای دو باند بزرگ قاچاق مواد مخدر» بوده‌اند و دارایی‌های بسیار زیادی داشته‌اند که همه این دارایی‌ها مصادره و ضبط شده‌است.

سعید صدیقی، یکی از اعدام‌شدگان بامداد دوشنبه از یک سال پیش در زندان به‌سر می‌برد و به گفته یکی از برادرانش، جمعی از بازاریان با جمع کردن امضا خواستار آزادی او شده‌بودند.

برادر آقای صدیقی در گفت‌وگو با رادیو فردا هم‌چنین از بازداشت یک برادر دیگر خود به نام مجید صدیقی به اتهام مصاحبه با رسانه‌های خارجی در این زمینه خبر داده‌است.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در آخرین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از جمهوری اسلامی خواسته است تا سیاست کشتار را ادامه ندهد.

وی در مورد میزان اعدام‌ها در ایران نوشته‌است که بیش از ۶۰۰ نفر در سال ۲۰۰۱ و بیش از ۲۰۰ نفر در نیمه اول سال ۲۰۱۲ اعدام شده‌اند.

مشخصات اعدام‌شدگان دوشنبه

خبرگزاری مهر می‌نویسد که بر اساس گزارش دادستانی تهران، «در مجموع بیش از دو تن مواد مخدر از نوع تریاک و شیشه» از اعضای «دو باند بزرگ مواد مخدر» که افراد اعدام‌شده عضو این دو باند بوده اند، کشف شده‌است.

اعضای باند نخست به اسامی فرشید رستمی فرزند حسین، فرهاد مشهدی ابوالقاسم فرزند جواد، علی درویشی فرزند رضا، عباس عباسی نمکی فرزند اله قلی، سعید صدیقی فرزند ابراهیم و حمید ربیعی فرزند محمد علی و محمدعلی ربیعی فرزند علی نام داشتند که «از آنان حدود یک تن مواد مخدر از نوع شیشه کشف شده بود. این عده مواد مخدر صنعتی را در سطح شهر تهران توزیع می‌کردند.»

اعضای باند دوم نیز علیرضا مولایی فرزند علی، اسحاق لورگی فرزند دارعباس و یوسف پرمر فرزند غلام نام داشتند که به نوشته مهر، «آنان نیز بیش از یک تن مواد مخدر از نوع تریاک را در قالب جاسازی ماهرانه‌ای که در داخل دو کانیتر صورت گرفته بود، از یکی از بنادر جنوبی وارد کشور کرده و قصد داشتند آن را تهران و شهرستان‌های استان تهران توزیع کنند.»

دادستانی تهران با اعلام این خبر، گفته‌است: «برخی از محکومان یاد شده از محل قاچاق و فروش مواد مخدر گردش مالی چندین میلیارد تومانی در حساب‌های بانکی خود داشته و چندین شرکت نیز در داخل و خارج برای پوشش اقدامات مجرمانه خود تاسیس کرده بودند. آنان هم چنین مبادرت به خرید املاک متعددی در نقاط گران قیمت شهر تهران و چندین دستگاه خودروی صد چند میلیون تومانی نیز کرده بودند که بر اساس رأی دادگاه همگی آنان مصادره و ضبط شد.»

اعدام‌شدگان یک‌شنبه

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه خبر داد که در این روز سه تن به نام‌های یحیی چاری‌زهی، عبدالجلیل کهرازهی، و عبدالباسط ریگی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

اتهام این سه تن «محاربه و افساد فی‌الارض» ذکر شده و گفته شده‌است که با گروه جندالله و بمب‌گذاری انتحاری سال ۸۹ چابهار مرتبط بوده‌اند.

در بمبگذاری چابهار ۳۸ تن و در زاهدان ۲۷ تن کشته شدند و گروه جندالله مسئولیت این دو حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

روز یکشنبه همچنین خبرگزاری مهر از بازداشت یک عضو گروه جندالله خبر داد که به گفته فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، قصد انجام عملیات تروریستی داشته است.

دو روز پیش از آن یک عملیات انتحاری در چابهار رخ ‌داد که موجب کشته شدن «دو تن از اعضای بسیج» و مجروح شدن «دستکم پنج تن» شد.
XS
SM
MD
LG