لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

جلسه هم‌اندیشی با کی‌روش؛ چرا ۱۱ سرمربی غایب بودند؟


کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران.
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران.
نشست هم‌اندیشی کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با سرمربیان لیگ برتری که در صبح روز پس از بازی دوستانه ایران و فلسطین برگزار شد، ۱۱ غایب داشت.

این ماجرا غیر از ناراحتی مربیان حاضر در جلسه، بهت‌زدگی رسانه‌های مختلف ورزشی (حتی با گرایش‌های مختلف) را در پی داشته‌است. زیرا مربیان غایب، بارها در گفت‌وگو با خبرنگاران از عدم تماس سرمربی تیم ملی با مربیان لیگی انتقاد کرده بودند.

کارلوس کی‌روش نیز همواره تاکید می‌کرد که تلفن او همیشه باز است و مشتاق است دیدگاه‌های مربیان را به صورت رو در رو بشنود. او گفته بود، صفحات روزنامه‌های جای هماهنگی و همفکری نیست و بهتر است مردان هدایتگر تیم‌های مختلف، با خود او به گفت‌وگو بپردازند.

به همین خاطر با پیشنهاد سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، کلیه سرمربیان لیگ برتری به صورت رسمی، به برگزاری جلسه مشترک دعوت شدند. او حتی درخواست کرد این مربیان هنگام بازی ایران و فلسطین در ورزشگاه حضور داشته باشند و صبح فردا در جلسه حضور یابند.
تصور می‌شد استقبال خوبی از این نشست صورت بگیرد و مربیانی که معتقد بودند صدایشان به کی‌روش نمی‌رسد، این بار رو در روی او نشسته و انتقادات و پیشنهاداتشان را بی‌واسطه مطرح کنند.

اما فقط ۷ نفر به جلسه آمدند که برخی‌شان نیز با تاخیر وارد جلسه شدند و برخی نیز پیش از پایان نشست، محل جلسه را ترک کردند.

برخی از مربیانی که حتی بازی ایران و فلسطین را هم از نزدیک دیده بودند، حاضر نشدند به جلسه بیایند. مجید صالح سرمربی سایپا که پس از بازی با فلسطین نیز به انتقاد از کی‌روش پرداخته بود، از جمله مربیان غایب است.

صالح در شرایطی به توانایی فنی کی‌روش انتقاد کرد که تیمش در هفته‌ای که گذشت، شکست بی‌سابقه ۴-۰ مقابل سپاهان اصفهان را متحمل شده بود.

خبرگزاری ایسنا با اشاره به دلایل و توجیهات مختلفی که توسط مربیان غایب در این باره عنوان شده؛ در گزارش خود آورده‌است که «این مسئله بار دیگر خصلت قدیمی مربیان داخلی را به اثبات رساند: غرور بیجا و علاقه به درجا زدن.»

۷ مربی حاضر در این جلسه، پرویز مظلومی از استقلال، امیر قلعه‌نویی از تراکتورسازی، فرهاد پورغلامی از ملوان، حسین فرکی از نفت، علی کلانتری از فجر سپاسی، عبدالله ویسی از صبا و منصور ابراهیم‌زاده از ذوب آهن بودند.

حضور مربیان شاغل در تیم‌های غیر تهرانی مانند تراکتورسازی، ملوان، ذوب آهن و فجر سپاسی نشان داد که بعد مسافت نمی‌تواند دلیل مناسبی برای غیبت در این جلسه باشد.

ایسنا در گزارش خود با رد توجیهاتی مثل بعد مسافت و دوری راه، آورده‌است: «دلیل دیگری را برای غیبت مربیان باید جستجو کرد و آن چیزی نیست جز خود برتربینی.»

تعامل با تیم‌ ملی، جاده یک‌طرفه

حسین فرکی که در نشست حاضر بود می‌گوید: «من در جلسه از طرف همکارانم که غایب بودند، از کی‌روش عذرخواهی کردم.»

مسئولان، مربیان و کارشناسان تعامل باشگاه‌ها با تیم ملی را همیشه از عوامل مهم موفقیت تیم ملی برشمرده‌اند. در آرشیو مصاحبه مربیان، انتقادات فراوانی از مربیان شکست‌خورده به چشم می‌خورد که اردوی تیم ملی، غیبت بازیکنان ملی‌پوش، خستگی و فرصت کم تجدید قوا و مصدومیت را عامل باخت تیم‌شان توصیف کرده‌اند.

آنها همواره از ضرورت تعامل بین مربیان تیم ملی با مربیان لیگی صحبت می‌کنند اما غیبت گسترده این مربیان از جلسه با فردی که هدایت رئال مادرید را در کارنامه دارد، بیانگر بخشی از مشکلات تاریخی فوتبال ایران است.

بسیاری از همین مربیان داخلی در صورتی که در خارج با او روبه‌رو می‌شدند، تقاضای گرفتن عکس یادگاری می‌کردند. اما حالا که در تهران حاضر است، حتی زحمت حضور در نشست هم‌اندیشی را نیز به خود نمی‌دهند.

خبرگزاری ایسنا در این باره نوشته‌است: «شاید مربیانی نیامدند، انتظار داشته‌اند کی‌روش ۱۸ بار برای گفت‌وگو با هر مربی به شهرستان‌های مختلف سفر کرده و با دعوت رسمی از آن‌ها بخواهد در جلسه شرکت کنند.»

این خبرگزاری نوشته‌است وقتی چهره‌ای مثل کی‌روش در منچستر یونایتد یا رئال مادرید بود، بسیاری از همین مربیان داخلی در صورتی که در خارج با او روبه‌رو می‌شدند، تقاضای گرفتن عکس یادگاری می‌کردند. اما حالا که در تهران حاضر است، حتی زحمت حضور در نشست هم‌اندیشی را نیز به خود نمی‌دهند.

کی‌روش در نشست خبری پیشین خود نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات مربیان، برای چندمین بار در دو ماه اخیر با صراحت اعلام کرد که با همکارانش از طریق رسانه‌ها صحبت نمی‌کند و ترجیح می‌دهد به طور مستقیم با مربیان صحبت کند.

ایسنا در گزارش خود نوشته‌است: «شاید حضور در جلسه و مذاکره رودررو، راه را برای انتقادهای بعدی می‌بست، شاید هم برخی می‌دانستند که ایرادهایشان بی‌محتواست و تاب روبرو شدن با پاسخ‌های کی‌روش را نداشتند.»

حضور ۴ مربی سابق تیم ملی

از میان مربیان داخلی که به عنوان سرمربی یا مربی سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی را دارند، چهار مربی به نام‌های حسین فرکی، منصور ابراهیم‌زاده، پرویز مظلومی و امیر قلعه‌نویی در نشست هم‌اندیشی حضور داشتند.

این اشتیاق آن‌ها برای همراهی با سرمربی تیم ملی نشان می‌دهد مربیانی که خودشان هدایت تیم ملی را تجربه کرده‌اند، درک بهتر و نگرشی متفاوت تر از سایرین نسبت به تیم ملی دارند.

نکته جالب دیگر این که از ۷ مربی حاضر در جلسه، هر چهار مربی تیم‌های اول تا چهارم جدول حضور داشتند.
چهار سرمربی تیم‌های قعر جدول از جمله ابراهیم قاسم‌پور، علی دایی و اصغر شرفی در این نشست حضور پیدا نکردند. مربیان علم‌گرایی مانند مجید جلالی نیز غایب بودند.

جلالی که چند بار در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها به انتقاد از تصمیمات کی‌روش از جمله درباره انتخاب بازیکنان پرداخته بود؛ درباره غیبت خود گفته‌است: «یک کار شخصی داشتم و به همین دلیل نتوانستم در این نشست حضور پیدا کنم.»

ابراهیم قاسم‌پور می‌گوید: «این گونه جلسات اگر با نیت خیرخواهانه برگزار شوند خوب است. در حالی که اگر چنین بود هم او می‌توانست او با حضور در جلسه، دلایل خود را درباره (نیت ناپاک) برای برپایی این نشست را افشا کند.»

اصغر شرفی سرمربی تیم ته جدولی مس سرچشمه گفته‌است که راهش دور بوده و نتوانسته بیاید.

اما فرهاد پورغلامی که تیمش در انزلی موفق شد ۴ گل به استقلال صدرنشین بزند، پس از حضور در جلسه گفت: «کارلوس کی‌روش مشکلات فوتبال ایران را به خوبی شناخته است و پیشنهاد ما را هم قبول کرده و گفت که به شهرستان‌ها نیز می‌آید.»

منصور ابراهیم‌زاده نیز پس از جلسه گفت: «چنین جلساتی همیشه می‌تواند خوب و مفید باشد. هدفی که داشتیم این بود که راه‌های پیشرفت فوتبالمان را مورد بررسی قرار دهیم تا هم از فوتبال روز دنیا عقب نمانیم و هم بازیکنان و نفرات خوبی را پرورش دهیم.»

کلانتری سرمربی فجر سپاسی هم با تمجید از گستره شناخت کی‌روش از فوتبال ایران گفت: «وقتی کی‌روش درباره زیرساخت‌های فوتبال ایران صحبت می‌کرد خیلی تعجب کردم. او گفت که ۴ مسابقه ما را دیده‌ و از این موضوع تعجب کردم. او حتی نام بازیکنانی که مد نظرش بود را اعلام کرد.»

امیر قلعه‌نویی هم پس از نشست گفت: «باید همه دوستان در این جلسه شرکت می‌کردند. بحث مشارکت و هم‌فکری مطرح است و کی‌روش این کار را انجام داد اما استقبال خوبی نشد که جای گله‌گی دارد.»

موفق‌ترین سرمربی در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است چنین جلساتی ادامه داشته باشد، گفت: «کی‌روش کارت خودش را به ما داد و قرار شد هم با تلفن و هم به صورت حضوری، این بحث‌ها و تبادل‌نظرها ادامه داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG