لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

آمریکا تحریم علیه ۱۴ شرکت پتروشیمی ایران را «لغو کرده است»


شرکت پتروشیمی نوری. عسلویه.
شرکت پتروشیمی نوری. عسلویه.
شرکت پتروشیمی جم واقع در عسلویه در جنوب ایران روز دوشنبه هفتم بهمن از لغو تحریم صادرات ۱۴ شرکت پتروشیمی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد.

خبرگزاری ایسنا نیز روز دوشنبه از قول اداره بازرگانی این شرکت نوشت که در راستای لغو تحریم صادرات پتروشیمی، نام ۱۴ شرکت پتروشیمی ایرانی، از جمله شرکت پتروشیمی جم، از لیست دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) حذف شد.

بنا بر این گزارش، براساس توافقنامه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ لغو موقت برخی تحریم‌ها علیه ایران در مورخ ۲۰ ژانویه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صورت گرفت که در فاز اول در قبال انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران، پاره‌ای از تحریم‌ها تا ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ مصادف با اواسط تابستان ۱۳۹۳ لغو می‌شود.

در این گزارش آمده است که در همین راستا لغو تحریم صادرات پتروشیمی ۱۴ شرکت ایرانی شامل لغو کلیه محدودیت‌های مالی، بیمه‌ای و حمل‌ونقل است.

در ادامه این گزارش آمده‌است که «این رویداد علاوه بر این که سبب تسهیل نقل و انتقال وجوه حاصل از فروش محصولات می‌شود، امکان صدور مجدد محصولات تولیدی به سایر کشورها با قیمت‌های رقابتی‌تر نسبت به بازارهای فعلی را مهیا می‌کند و سبب افزایش چشمگیر سود حاصل از فروش محصولات خواهد شد.»

نام ۱۴ شرکت مذکور در این گزارش عبارت است از: بندر امام، بوعلی سینا، مبین، نوری، پارس، تندگویان، شازند، تبریز، جم، قائد بصیر، مرجان، پولی نار، صدف عسلویه، و آریا ساسول.

خبرگزاری ایسنا هم‌چنین خبر می‌دهد که شرکت ملی نفت ایران و شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند.

کاهش شدت تحریم‌ها علیه ایران در پی توافقنامه ژنو انجام می‌شود؛ بر اساس این توافقنامه ایران اقداماتی داوطلبانه برای رفع نگرانی غرب از طریق کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و غرب نیز به نوبه خود از شدت تحریم‌ها علیه ایران می‌کاهد.

از ابتدای بهمن ماه سال جاری و پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ تحریم‌ پوشش‌های بیمه‌ای محموله‌های صادراتی پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران، همچنین صادرات پتروشیمی ایران به اتحادیه اروپا آزاد شده است.

به گزارش سایت «اقتصاد آن‌لاین»، ایران تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به طور متوسط سالانه ۲ تا ۲٫۵ میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی را به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا صادر می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اخیرا اعلام کرده است که ایران تا پیش از افزایش تحریم‌ها سالانه ۵۰۰ هزار تن متانول به اروپا صادر می‌کرد که هم اکنون بخش عمده این محصولات پتروشیمی در بازارهای هند و چین عرضه می‌شود.

بر اساس گزارش گمرک، صادرات فراورده‌های پتروشیمی ایران در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال پیش از آن ۳۳ درصد کاهش یافته و در چهار ماه اول سال جاری نیز نسبت به دور مشابه در سال گذشته حدود ۱۵ درصد افت نشان می‌دهد.

واشینگتن سال گذشته صنعت پتروشیمی ایران را مورد تحریم قرار داد، و یکی از مقام‌های دولت باراک اوباما نیز اعلام کرد که اقدام فوق به این جهت انجام شد که پتروشیمی به «یکی از منابع اصلی درآمد خارجی ایران» تبدیل شده است.

وزارت خزانه‌داری در ماه ژوئن اقدام خود را «تلاش برای هدف قراردادن رهبری ایران» اعلام کرده بود.

«سود زیاد» رهبر جمهوری اسلامی از لغو تحریم پتروشیمی

خبرگزاری رویترز روز دوم بهمن با انتشار مقاله‌ای گزارش داد که یکی از افرادی که از لغو تحریم‌های اخیر سود بسیاری می‌برد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

به نوشته رویترز آیت‌الله خامنه‌ای «امپراتوری مالی عظیمی» را در اختیار دارد که با نام «ستاد اجرایی فرمان امام» به طور وسیع در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

ماه ژوئن گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که «ستاد اجرایی فرمان امام» واحد پتروشیمی مرجان، تولیدکننده متانول، و شرکت پتروشیمی صدف عسلویه - که در زمینه تولید لاستیک فعال است - را نیز در اختیار دارد.

در پاسخ به پرسش رویترز، یک سخنگوی «ستاد اجرای فرمان امام» طی ایمیلی که برای این خبرگزاری ارسال کرد اظهار داشت که ستاد تنها در شرکت پتروشیمی قاعد بصیر، که در زمینه تولید محصولات پلاستیکی فعال است، سهام دارد.
XS
SM
MD
LG